«Cârtiţele» de la metrou au trecut la treabă
Are 100 de metri lungime, când se mişcă „înghite” curent cât un milion de bucureşteni şi dizlocă într-o oră pământ cât 15 excavatoare de câte 35 de tone. Aceasta este pe scurt Varvara, cârtiţa gigantică ce a început de ieri, în staţia Academia Militară, să sape tunelele de metrou de pe magistrala Universitate-Drumul Taberei.
Înaintează cu 15 metri pe zi şi cei care o au în grijă spun că nu se opreşte niciodată. Lângă ea, sora ei geamănă, Filofteia, aşteaptă să înceapă şi ea să muncească.
O va urma sârguincioasă la 200 de metri pe drumul spre ultima staţie, depoul din zona Valea Ialomiţei. Fiecare va găuri pământul pentru a realiza câte un sens al magistralei.
În camera de control, pilotul Giani Nicodemo a pornit cârtiţa
Bolţarii de beton vor alcătui inelul tunelului
Dacă Varvara a intrat deja în pâine, Filofteia are deocamdată în faţă doar un imens cerc roşu desenat pe un perete şi care delimitează locul pe unde îşi va croi drum.„Undeva în cursul lunii noiembrie trebuie să ajungem la staţia Orizont. Pe fiecare dintre utilaje lucrează 36 de oameni în trei schimburi, astfel încât să nu se oprească niciodată. Unul dintre ei este pilotul, care manevrează mastodontul cu ajutorul computerelor dintr-o cameră specială", povesteşte Mario Masi, italianul care răspunde de cele două „animăluţe".
Conaţionalul său Giani Nicodemo e „şoferul" Varvarei. Sub privirile primului ministru Victor Ponta şi ale ministrului transporturilor, Ramona Mănescu, italianul a pornit, pentru prima săpătură oficială, gigantica maşinărie aflată la aproape 20 de metri sub nivelul solului.
Banda transportoare scoate pietrişul excavat de maşinării
Un sistem complicat de benzi transportoare a scos, în aplauzele încântate ale asistenţei, primele grămezi de pământ, argilă şi pietriş. „Locuitorii din blocurile din jur nu vor fi deranjaţi de zgomotul produs de maşinăriile în mişcare.
Primul “munte”de pietriş a fost scos cu mare emoţie
Aceste utilaje sunt conduse prin GPS şi toate componentele lor sunt vârfuri tehnologice", povesteşte mândru Mihai Divlan, responsabilul tehnic cu lucrările de pe magistrala Universitate-Drumul Taberei.
Utilajele vor înainta pe sub pământ 15 metri pe zi, astfel că, dacă nu întâmpină obstacole, ar trebui să ajungă la capătul Magistralei 5 (staţia Râul Doamnei) în circa 250 de zile. Scuturile vor săpa non-stop.
Aşa lucrează «Varvara»
Odată pornite, nu se mai opresc decât atunci când ajung în următoarea staţie. De aceea, se va lucra în trei schimburi. Fiecare scut are 70 de metri lungime şi cântăreşte 960 de tone, adică de 34 de ori mai mult decât cel mai cunoscut avion de pasageri din lume (Boeing 737). Bucureştenii din Drumul Taberei vor avea acces la nouă staţii noi, care ar trebui să fie gata în 2016.