Nicușor Dan: "În doi ani nu vor fi mari probleme cu apa caldă, facem 300 de km de rețea!"
Nicușor Dan a anunțat oficial că instalarea sa în funcție programată pentru vineri, 16 octombrie se amână, propria estimare este în jur de 10 zile. Primarul general ales al Capitalei știe însă primele mișcări pe care o să le facă, la ce proiecte ale Gabrielei Firea, predecesoarea sa va renunța și pe care le păstrează.
Într-un interviu dat pentru hotnews.ro, Nicușor Dan, spune că nu a intrat deocamdată în Primăria Capitalei din cauza întârzierilor date de aplicarea Codului Admistrativ. Când își va prelua funcția va evalua starea reală a instituției conduse în ultimii ani de Gabriela Firea, dar știe că prioritățile sale până la primăvară vor fi coronavirusul și termoficarea. În ceea ce privește avalanșa de stimulente oferite de Firea în domeniul social, Nicușor Dan pasează răspunderea fără a-l numi, viceprimarului cu statut special Vlad Voiculescu, cel care va avea în gestionare acest domeniu. Un singur subiect nu a atins Nicușor Dan, subvenția pentru transportul în comun
Despre funcția de primar pe care a vânat-o 10 ani
-E o mare responsabilitate să fii primar, în contextul în care pregătesc două lucruri: coronavirus și apa caldă
-Pe stradă multă lume mă oprește, e o așteptare și o speranță, acum urmează partea grea.
-Am vrut să evit alte replici, nu am fost în primărie, acum că mai întârzie mă gândesc să mă duc. Am avut întâlniri cu alte instituții care țin de funcționarea Primăriei.
-De ce nu am ajuns încă primar? Capitala are un statut special, nu are președinte de Consiliu Județean și nici Consiliu Județean, are primar și consiliu general. Codul administrativ e neclar care instanță decide așa că în ceea ce privește consilierii mai așteptăm iar instalarea trebuie făcută la pachet
Despre termoficare
-De ce nu avem apă caldă? Indicatorul cel mai relevant e cantitatea de apă pe care o introduci în rețea ca presiunea să-ți rămână constantă. Acum este 2,2000 de tone.
-Când vor avea bucureștenii apă caldă? Un răspuns definitiv îl vom avea peste câteva luni când vom înțelege care e situația rețelei. În trei ani o să facem 300 de km de rețea. Trebuie să lucrezi în casetă. Scoți bucată cu bucată. Nu trebuie să sapi tot bulevardul.
-Astea sunt cifrele pe care le confirm. Există și soluții temporare cu niște rășini care acoperă partea înterioară. Ele sunt bune pentru conductele care nu sunt extrem de deteriorate. Ca să vedem care e starea rețelei trebuie să mergem cu un scanner. Indicatorul cel mai clar este câți bani investești.
Prioritățile financiare
-Pentru următorii 3 ani avem 500 de milioane de euro.
-Pentru perioada următoare vom menține subvenția la apă caldă și căldură. În opinia mea în doi ani nu vor fi mari probleme cu apa caldă.
Despre poluare
-Nu poți face un diagnostic real dacă nu ai un sistem de monitorizare. Primăria avea în buget 7 milioane pentru propriul sistem de monitorizare. Putem face în colaborare cu Ilfovul, există deschidere.
-Cred că într-un an, un an și jumătate vom avea un sistem de monitorizare a calității aerului.
-Trei măsuri pentru reducerea poluării: o sursă e praful de pe străzi și trebuie schimbat contractul de salubritate pe care cele 6 sectoare îl au și să-i obligăm să spele străzile. Să nu se înțeleagă că se vor spăla străzile în secunda în care eu intru în Primărie. Câteva luni durează. Tot în ceea ce privește praful, o să existe controale la șantierele de construcții. După aceea, pe termen scurt, o chestiune ce ține de monitorizarea marilor gropi de gunoi.
Despre terasele din Herăstrău
-Acolo din păcate multe din acele construcții aparțin ALPAB și sunt date cu chirie. Eu știu că mare parte din acel teren proprietar e municipiul București și administrator e ALPAB. Sunt marile restaurante. Voi face, fără discuție, un inventar. dacă sunt niște oameni care au un contract cu ALPAB, chiar dacă construcția e ilegală, nu o să intru cu brutalitate peste afacere. Mergem până la finalul contractului.
Despre trafic și transportul în comun
-Pe termen scurt, reconfigurarea unor rute. Al doilea lucru este un management al mijloacelor de transport. Să avem în stații un orar. El va fi realist. El va fi unul realist pe care să te poți baza. Ajung la problema liniilor unice. Trebuie făcute linie cu linie.
-Un bulevard pe care trebuie să continuăm linia unică e bd. Iuliu Maniu. Trebuie să mergem în continuare.
-Trebuie să mutăm mașinile parcate legal acum pe prima bandă. Putem face un parteneriat cu Cora care are o parcare care stă mai mult goală.
-Pe termen mediu trebuie să mărim cantitatea de transport public și soluția e trenul de suprafață și reabilitarea celor 50 km de linie de tramvai. Dincolo de asta, există bani europeni și e ușor de făcut acele mari parcări. Există bani europeni pentru construcție, nu și pentru teren. Repede putem face sistemul de management al traficului. În primărie acum există softul, nu și soluția de implemetare efectivă.
Despre proiectele de infrastructură
-Despre Podul Ciurel: Sunt două probleme: una e de funcționalizare care se poate face cu investiții minore. Proiectul de străpungere până la Centură este imposibil de realizat. E ilegal ca o șosea cu 6 benzi să treacă pe lângă un bazin de apă potabilă. Opinia mea este că nu trebuie să ne grăbim cu acest proiect. trebuie să ne grăbim cu extinderea soselei de centură la 4 benzi. În momentul în care ai asta și din cartiere ai ieșirea la centură, o să iei presiunea de pe Iuliu Maniu.
-Despre Pasajul de la Dna Ghica: Trebuie terminat, fără discuție. Trebuie să ne uităm la niște probleme, nu există PUZ și studii că blocuri din stânga și dreapta pasajului nu vor fi afectate.
-Străpungerea Nicolae Grigorescu, etapa a doua: Voi merge mai departe cu proiectul. Toate acestea sunt parte din inelul median pe care trebuie să-l terminăm. Nu pot să vă spun când estimăm că-l vom face.
Despre stimulente financiare
-Aștept ca echipa care se va ocupa de social, după ce va avea datele, să facă această analiză. Partea cea mai impotantă sunt ajutoarele pentru persoanele cu dizabilități. Mi-aș dori să fie preluate de primăriile de sector. Ele au în special responsabilități. dacă nu vom ajunge la un acord, vor fi plătite de PMB. Mai sunt unele care sunt benefice, cum e cel pentru cuplurile infertile. Eu am spus că ajută câteva mii de familii, dar alte sute de mii își pun întrebarea care va fi creșa, grădinita. Sunt o grămadă de altele, astea cu bicicletele, să duci pensionarii în Grecia. Astea nu le mențin.
Despre companiile municipale
-Companiile municipale: ele trebuie să intre în lichidare. Ele au eșuat. principala menire era să diminueze cheltuielile primăriei. Suntem obligați să păstrăm Termoenergetica, e o discuție cu Energetica Servicii. mai sunt niște colective care sunt interesante, cum e cel de la managementul traficului, mai e unul interesat, compania de protecție civilă.
Despre Urbanism
-Sunt două aspecte: de legalitate și de viziune de dezvoltare. Eu sunt un adept al dezvoltării. Din cauza haosului în aplicarea legii în urbanism, noi am distrus o încredere în piață. Au fost oameni șocați că o autorizație s-a dovedit ilegală și instanța le-a anulat-o. Trebuie să restabilim legalitatea și în emiterea actelor și în emiterea proceselor verbale de recepție. O s-o facem standardizând și autorizațiile și procesul de lucru.
-Despre autorizații de demolare în zone protejate: Răspunsul este nu, nu voi mai da. În zonele protejate există clădiri care nu au valoare. Trebuie să extindem acel studiu al celor 12 din 98 de zone. Nu o să mai vedeți PUZ-uri derogatorii în zone protejate.
-Despre arhitectul sef al Capitalei: Am o listă scurtă. E și o obligație legală și un angajament de a organiza un concurs public. Pe toate numele astea pe care le am în minte și în calculator o să-i invit să participe.
Despre luminițele de Crăciun
-Sunt foarte frumoase, dar le faci când ți le permiți. Noi nu ne permitem să le avem la nivelul la care le-am avut. Înțeleg, din presă, că a început să se execute contractul. Nu vom aloca bani în plus. Dacă costă foarte mult să fie montate, e posibil să mai renunțăm la ele. Când ai o problemă de sănătate, principala preocupare e să te duci la doctor, nu să-ți iei costum nou.
Nicușor Dan o să vină uneori cu autobuzul la primărie
-Nu o să vin zilnic la serviciu cu mașina instituției. Locuiesc destul de aproape. Cu 117 și puțin pe jos. Pentru anumite ocazii, când te duci la o întânire, e util să ai o mașină cu șofer care să nu te oblige să cauți loc de parcare. Va exista și o masină de protocol.
Atac la USR, mulțumiri pentru PNL
-Nu am în acest moment intenția să mă înscriu în PNL. Nici în USR. Pentru ce s-a întâmplat în USR-Diaspora, lucrurile sunt foarte clare. faptul că un om votat de o filială nu a putut să candideze pentru un delict de opinie mi se pare foarte grav.
-Sunt foarte mulțumit de parteneriatul cu PNL, cu Ludovic Orban și Violeta Alexandru.La PNL București e o echipă nouă. Am mare încredere și sunt recunoscător că PNL, în special, a avut înțelepciunea de a nu avea un candidat propriiu și contribuția financiară.
Despre coronavirus:
-Este o chestiune extrem de serioasă. Și cetățenii și autoritățile trebuie să fie extrem de responsabile. Există prevenția și zona medicală.
-Pe prevenție trebuie să acționăm pe tot ce înseamnă distribuția acestei boli. prin resursele Primăriei să extindem ce poate face MS la nivel de testare. Resursele trebuie folosite științific. Putem să ajutăm DSP în anchete și să identificăm contacții și să-i testăm pe aceia. Să identificăm focarele și ne vom duce cu Poliția Locală și cea Națională și vom testa acești oameni, și in aglomerări dacă sunt respectate regulile. ca să implementezi o măsură trebuie să sancționezi.
Despre procesul cu omul de afaceri Costică Constanda:
-Avem o hotărâre definitivă care ne obligă să-i plătim niște bani. Încercăm să eșalonăm. Trebuie să ne uităm la buget și să eșalonăm în modul cel mai rezonabil. Estimarea mea e că datoriile sunt undeva la 4 miliarde
Citiți și
Cine este Nicuşor Dan, candidatul susținut de PNL la Primăria Capitalei