Proiectul Trenului Metropolitan București. De când va circula și care vor fi traseele pe care vor opera garniturile
Trenul Metropolitan Bucureşti sau ”metroul de suprafață” cum mai este numit, va circula din 2024 pe 18 trasee, care vor lega cel mai mare oraș al țării de localitățile din lfov. Garniturile vor circula în funcție de traseu, la intervale de la 15-20 de minute la 30-60 de minute.
Trenul Metropolitan București, principalul proiect al primarului general al Capitalei, Nicușor Dan începe să prindă contur. Prima etapă, care prevede folosirea trenurilor existente ale CFR, care să circule pe actualul inel feroviar al Capitalei, a fost gândită și va deveni operabilă din 2024. Unele trasee în faza pilot vor intra în exploatare chiar mai devreme, la sfârșitul lui 2023, speră autoritățile. Pentru proiect a fost obținut deja sprijinul Consiliului Județean Ilfov. Garnituri noi urmează a fi achiziționate până în 2026, dar licitațiile se vor face în 2022.
Ce prevede proiectul Trenul Metropolitan sau „metroul de suprafaţă”
Specialiștii au calculat că este vorba de o investiţie estimată la 570 de milioane de euro până în 2026, iar trenul va circula pe 16 linii care vor asigura 18 trasee. Cea mai mare parte din bani, 400 de milioane de euro, reprezintă achiziţia de material rulant, în timp ce aproximativ 170 de milioane de euro reprezintă investiţiile în sistemele de infrastructură. Proiectul Trenului Metropolitan este corelat cu programele pe care le derulează şi CFR Infrastructură pentru modernizarea complexului feroviar Bucureşti şi mai ales redeschiderea vechiul inel feroviar al Capitalei pentru trenurile de călători.”Ne întâlnim săptămânal cu reprezentanții CFR pentru a întocmi proiectul acestei investiții. La momentul în care terminăm investiţiile corelat cu CFR Infrastructură, serviciul va fi pe întreg inelul feroviar, deci pe toţi cei 70 – 80 de km. Acesta este obiectivul, vorbim de o reţea existentă, în mare parte este deja utilizabilă. Pe unele porţiuni avem însă lucrări ceva mai complicate de făcut. Pentru introducerea serviciului de tren metropolitan, noi estimăm, respectând cadrul legal european şi naţional, că primele servicii vor fi la sfârşitul anului 2023 – început de 2024, vedem care servicii vor fi într-o primă fază. Timpul de livrare pentru trenurile noi este prea scurt între sfârşitul lui 2021 şi aceea perioadă. Dacă lucrurile merg bine, trenuri noi ar trebui să apară prin 2025-2026”, a explicat Ștefan Roşeanu coordonatorul proiectului.
Primarul Capitalei, Nicușor Dan despre Trenul Metropolitan
”Înseamnă un metrou, practic, care circulă la suprafaţă, cu toate avantajele pe care le are metroul, cu avantajul că avem deja infrastructura CFR existentă. Înseamnă că dacă locuieşti în Ilfov şi lucrezi în Bucureşti, poţi să îţi laşi maşina la un parc&ride, te urci în trenul metropolitan şi cobori la Gara de Nord, sau în Pipera, sau la Gara Obor, sau la Afi Cotroceni. Asta înseamnă, evident, o scurtare a timpilor pentru fiecare dintre noi şi înseamnă implicit o reducere a poluarii aerului. Pe scurt, ăsta este trenul metropolitan, un proiect extrem de ambiţios, dar care, cum am spus, încearcă să rezolve problema de structură şi nu chestiuni punctuale”, a declarat Nicuşor Dan
Ce trasee va străbate Trenul Metropolitan din 2024
Gara de Vest – Răzoare – Progresu – Jilava – Vidra;
Gara de Nord – Gara de Vest – Progresul – Veseliei;
Gara de Nord – Pantelimon – Progresul – Veseliei;
Gara Obor – Chiajna – Gara de Vest – Cotroceni;
Gara Obor – Jilava – Gara de Vest – Cotroceni;
Orbital București;
Gara de Nord – Aeroport T1;
Gara Obor – Aeroport T1;
Gara Obor – Gara Băneasa – Aeroport T1;
Gara Obor – Tunari – Aeroport T1;
Gara de Nord – Aeroport T2;
Gara de Nord – Chitila – Scroviștea;
Gara Obor – Brănești – Islaz;
Gara de Nord – Chiajna – Domnești;
Gara de Nord – Chitila – Săbăreni;
Gara de Nord – Mogoșoaia – Grădiștea;
Gara de Nord – Căciulați – Snagov;
Titan Sud – Tânganu.
Citiți și
Trenul metropolitan. Opt tronsoane de cale ferată vor înconjura Capitala pentru a debloca traficul