Comisia Europeană intervine în „războiul magiunului” din România
Patru ani de procese pentru recunoaștere autenticității unui brand de renume, însă războiul e încă departe de final. Comisia Europeană va trimite în această lună o delegație pentru a verifica modul în care autoritățile române au protejat câteva mărci autohtone, printre care și Magiunul de Topoloveni.
Magiunul de prune de Topoloveni a fost primul produs românesc care a primit recunoaștere și protecție la nivel european. Asta se întâmpla în aprilie 2011. Succesul de care s-a bucurat pe plan intern i-a determinat pe alți investitori să-l copieze, motiv pentru care creatoarea brandului, Bibiana Stanciulov (64 de ani), s-a adresat instanțelor de judecată. „Pe 8 iunie 2016 am câștigat un proces la Curtea de Apel, prin care ei nu mai au voie să producă nimic din prune. Motivarea instanței a durat 14 luni. Am făcut recurs la Înalta Curte, unde am cerut anularea mărcii Bunătăți de Topoloveni. Însă putea foarte bine să nu existe nici un proces, dacă autoritățile române ar fi notificat OSIM să anuleze acest nume, care a fost înregistrat ilegal în 2012”, susține Bibiana Stanciulov, administratorul firmei Sonimpex Topoloveni. În replică, cei care dețin brandul „Bunătăți de Topoloveni”, susțin că nu e vorba de concurență neloială, ba, mai mult, ei sunt cei îndreptățiți să producă dulcețuri și conserve de legume sub această titulatură. „Această fabrică există din 1901, e vechea fabrică Topoloveni. Dacă e cineva îndreptățit să poarte acest nume, aceia suntem noi”, spune Maissm Murad, manager al firmei Bunătăți de Topoloveni.
Compania MGC International Investments, deținută de frații libanezi Murad, au investit în 2012 circa 3,7 milioane de euro în deschiderea unei fabrici de prelucare a fructelor și legumelor din Topoloveni. În același an, compania a depus la OSIM cerere pentru înregistrarea mărcii „Bunătăți de Topoloveni”, cu toate că orice denumire cu toponimul Topoloveni fusese interzisă prin decizia din aprilie 2011 a Comisiei Europene. Atunci, autoritățile române și OSIM ar fi trebuit să respingă cererea de înregistrare. „Comisa Europeană a numit ANPC drept instituție autorizată în România să verifice toate etichetele care au certificare europeană. La nivelul anului 2012, Magiunul de Topoloveni era singurul produs românesc protejat la nivel european, deci nu era greu de observat”, spune Stanciulov.
Nu e singurul conflict între mărci ca a afectat Magiunul de Topoloveni. Rețeaua de supermarketuri Lidl a fost sancționată cu amendă după ce a pus în vânzare un produs cu denumirea de „Magiun de prune Sympathica” și care în realitate nu avea nimic în comun cu magiunul. Coform unei decizii a Judecătoriei Ploiești, „produsul Magiun de prune Sympathica nu se încadrează nici în prevederile SP 334/1996 și nici în prevederile Directivei 2001/113/CE privind gemurile, jeleul, marmeladele de fructe și piureul de fructe destinate consumului uman”(...) denumirea sub care se vinde produsul este pastă tartinabilă”.
Antreprenoarea din Argeș spune că folosirea abuzivă a brandului creat de ea i-au adus mari prejudicii financiare. „În momentul în care ei au apărut pe piață , la noi vânzările s-au redus de 10-15 ori. E munca mea de 16 ani, sunt sacrificiile mele de 16 ani. Locuiesc împreună cu familia mea în același apartament cu trei camere, în același bloc. Nu vreau să mă îmbogățesc din magiun, dar nu accept să fiu călcată în picioare”, spune Bibiana Stanciulov.
Cum a ajuns Magiun de Topoloveni marcă protejată
În decembrie 2009 societatea Sonimpex Topoloveni a depus la Ministerul Agriculturii documentele în vederea verificării autenticității și unicității produsului. Vreme de șase luni, aceste informații au stat pe site-ul Ministerului Agriculturii, unde au putut fi consultate și combătute. Vreme de încă12 luni, dosarul complet al produsului Magiun de Topoloveni s-a aflat spre consultare pe site-ul Comisiei Europene, unde a putut fi consultat și verificat de orice producător din spațiul UE. Nimeni nu a depus vreo plângere în legătură cu unicitatea produsului, nimeni nu a revendicat vreo rețetă. Încă șase luni au fost necesare pentru redactarea documentelor de conformitate, pentru ca la data de 7 aprilie 2011 Magiunul de Topolovei să primească indicație geografică protejată și recunoaștere europeană. A fost primul produs românesc care a fost protejat de produse-replică.