Zbor întârziat sau anulat? Poţi primi o compensaţie de până la 600 €
Ai avut un zbor amânat sau anulat în ultimii trei ani? Poţi primi până la 600 de euro despăgubire! Puţini pasageri ştiu însă că sunt îndreptăţiţi să primească compensaţii în bani atunci când zborurile lor sunt anulate, întârziate sau supravândute. Click! îţi spune ce trebuie să faci ca să-ţi recuperezi banii de la companiile aeriene.
Florin Rusu este un caz fericit. Bucureşteanul, în vârstă de 29 de ani, era să-şi strice Sărbătorile de Paşti după ce zborul care urma să-l ducă la Londra a avut o întârziere uriaşă.
“Mergeam la Londra să-mi petrec Paştele cu rudele mele. Am aşteptat mai bine de şase ore în aeroport fără să primesc vreo explicaţie de la compania aeriană. După şase ore, am renunţat şi plecat acasă. Mi-am luat din nou bilet de la o altă companie pentru a doua zi. La două luni de la această experienţă neplăcută, am aflat că există companii care se ocupă de aceste situaţii şi te ajută să-ţi recuperezi banii. M-am înregistat pe Flight Refund, le-am arătat biletele de avion şi-n zece zile mi-am primit banii, mai exact 450 de euro”, ne-a declarat tânărul.
Ce sume poţi primi
Flight-refund.eu, airhelp.com, claimcompass.eu, intarziere.ro sunt doar câteva dintre companiile care te ajută să-ţi recuperezi banii pentru zborurile cu probleme efectuate în ultimii trei ani. Sumele la care ai dreptul sunt:
- 250 € pentru zboruri care nu depăşesc 1.500 de km (zbor scurt);
- 400 € pentru toate zborurile mai lungi de 1.500 de km, dar şi pentru toate zborurile pe o distanţă cuprinsă între 1.500 de km şi 3.500 de km (zbor mediu);
- 600 € pentru toate zborurile care depăşesc 3.500 de km (zbor lung);
Procesul de recuperare a banilor
Primul pas e să te înregistrezi online pe unul dintre site-urile menţionate mai sus şi să oferi informaţii despre zborul tău. Trebuie să ai la îndemână documente care să dovedească că ai fost pasager în zborul cu probleme (de ex. cartea de îmbarcare, confirmarea, chitanţa plăţii). Zborul tău e apoi verificat, pentru a vedea dacă biletul e valabil și e un caz care cade sub incidența Regulamentului European (zborul să aibă ca punct de plecare un aeroport din UE sau compania să fie una comunitară), apoi se verifică sursa întârzierii sau anulării zborului. Următorul pas este notificarea companiei să plătească, iar dacă e de acord, aceasta trimite banii prin bancă, apoi ajung la pasager. Dacă în urma refuzului, pasagerul vrea să meargă mai departe, se deschide un proces cu operatorul aerian. Însă sunt 10% cazuri în care compania refuză să plătească. Cazurile care trec în faza următoare prezintă o rată de success de 98%, iar companiile percep şi un comision, încasat din compensația plătită de operatorul aerian.
Situatii în care operatorul aerian e exonerat de orice vină
Există şi situaţii în care companiile aeriene nu sunt obligate să plătească despăgubiri sau compensaţii pasagerilor. Atunci când compania de transport aerian poate dovedi că întârzierea prelungită a fost cauzată de împrejurări excepţionale, care nu au putut fi evitate indiferent de măsurile luate. Vorbim despre situaţiile generate de condiţiile meteo nefavorabile (ninsoare abundentă, vânt sau viscol, ceaţă densă, etc).
Click! spune: Pasagerii români pierd anual despăgubiri de aproximativ 22 milioane de euro la care sunt îndreptățiți când zborurile lor sunt anulate, întârziate sau supravândute. Anul trecut, s-au înregistrat 782 de incidente care au condus la situații neplăcute pentru călătorii din România. Mai puţin de 1% dintre pasagerii afectaţi de întârzierea zborurilor cer despăgubiri.