«Săgeata» lui Ceauşescu, abandonată
Admirată, râvnită, cumpărată cu bani mulţi şi într-un final abandonată. Aceasta este, pe scurt, istoria ciudată a uneia dintre maşinile care i-au aparţinut lui Nicolae Ceauşescu. Automobilul Paykan, poreclit ”săgeată”, a fost vândută la licitaţie, dar câştigătorul a refuzat să plătească.
Pe canalul de YouTube Abandoned Cars & Vehicles of Romania a apărut de curând un clip cu una dintre bijuteriile ce i-au aparţinut lui Nicolae Ceauşescu. Este vorba despre un Khodro Paykan („caleaşca iraniană”), o maşină ce a început să fie fabricată în Iran în anii ’60 şi a cărei producţie s-a oprit în anul 2005.
Maşina a fost făcută cadou dictatorului român în anul 1974, de la Şahul Iranului Mohammad Reza Pahlavi, care a stabilit cu România un schimb economic profitabil pentru ambele părţi: noi exportam tractoare şi importam petrol de la iranieni.
Automobilul Paykan are un motor de 1,5 şi 54 cp. şi atingea o viteză de 145 km/h - Paykan înseamnă „săgeată” în iraniană. Maşina era realizată cu licenţă britanică obţinută de la Hillman, constructorul iniţial al acestui model.
„Săgeata” lui Ceauşescu a fost scoasă la vânzare de Statul Român în 1994 şi s-a vândut abia în 1996. Apoi, în 2014, aceasta a fost scoasă din nou la licitaţie, de această dată de Artmark, iar preţul de pornire a fost de 4.000 de euro. La finalul licitaţiei, „Săgeata” s-a vândut cu 37.000 de euro, unui cuplu de iranieni stabilit în Germania. Însă aceştia au abandonat automobilul în Bucureşti, lăsând-o pradă ruginii. Acest model avea la bord doar 2.600 de kilometri.
”Câştigătorul automobilului a refuzat să plătească suma de 37.000 de euro. Din 2014, ne judecăm cu el şi am câştigat pe fond, dar a făcut apel. Probabil că în luna ianuarie 2018 se va da o sentinţă finală. Maşina a stat o vreme în stradă şi a fost filmată. Apoi, Casa de Licitaţii Artmark a recuperat-o, a curăţat-o şi este din nou în stare bună”, ne-a explicat Valeriu Sângeorzan, de la Artmark.