Ce acte îţi trebuie pentru a aduce o maşină din Germania
Intenţionezi să cumperi o maşină second hand şi nu prea ai încredere în piaţa din România? Achiziţionarea unui autovehicul intracomunitar poate fi o soluţie bună! Trebuie să ştii, însă, ce acte îţi trebuie pentru a aduce o maşină din Germania sau dintr-o altă ţară UE.
Pentru maşinile aduse din Germania, dosarele de înmatriculare trebuie să respecte în general cam aceleaşi condiţii ca pentru maşinile de aici, cu mici particularităţi în funcţie de anumiţi factori: provenienţa maşinii, vechimea, modul în care a fost achiziţionată, personalitatea (fizică sau juridică) a solicitantului înmatricularii etc.
Click! îţi arată ce acte îţi trebuie pentru a aduce o maşină din Germania. Înainte de a merge la Direcţia de Înmatriculări, verificaţi corectitudinea documentelor pe care le deţineţi, faceţi copii ale tuturor actelor pe care le aveţi şi încercaţi să întocmiţi dosarul de înmatriculare prin aşezarea documentelor în ordinea cerută, în felul acesta vă veţi da seama dacă vă lipseşte ceva.
1.Fişa de înmatriculare. Aceasta este de obicei de dimensiuni A5 sau A4, pe o faţă are înscrise datele tehnice ale maşinii aşa cum sunt ele prezentate şi în cartea de identitate, iar pe cealaltă are înscrise datele de identificare ale cumpărătorului. Pe această fişă aţi obţinut în prealabil viza de înscriere din partea organului fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale. Găsiţi modelul fişei de înmatriculare pe siteul www.servicii-inmatriculare.ro. Depuneţi această fişă în original la dosar.
2.Cererea de înmatriculare. Se completează şi se semnează de către solicitant sau de către reprezentantul legal al solicitantului şi se ştampilează, dacă este cazul. Se depune la dosar în original, alături de celelalte acte necesare pentru a aduce o maşină din Germania.
3.Asigurarea Obligatorie (RCA) care trebuie să fie întocmită pe numele solicitantului, cu valabilitate de cel puţin şase luni, iar în momentul în care prezentaţi dosarul la Direcţia de Înmatriculări trebuie neapărat să fie în vigoare, altfel dosarul va fi respins. Asigurarea trebuie depusă la dosar în copie, dar pregătiţi şi originalul, în cazul în care vi se cere la ghişeu.
4.Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare (37 lei) – plata se efectuează la CEC Bank, iar dovada se depune în original la dosar. În cazul societăţilor în contabilitate se depune o copie.
5.Dovada plăţii taxei de înmatriculare (60 lei pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 3500 Kg sau 145 lei pentru cele care depăşesc 3500 kg). Această taxă se plăteşte la CEC Bank, la Poşta Română sau la Direcţia de Impozite şi Taxe Locale. Dovada se depune în original la dosar, iar societăţile păstrează o copie în contabilitate.
6.Decizia privind calculul timbrului de mediu, însoţită de dovada achitării acestei taxe. Aceasta decizie se obţine de la Administraţia Financiară (ANAF) pe raza căreia solicitantul înmatriculării îşi are domiciliul sau sediul social. În baza deciziei respective va putea face plata la casieriile ANAF sau la Trezoreria de sector. Decizia, însoţită de dovada plăţii, se depune la dosar în copie şi se păstrează la îndemână şi originalele, spre verificare la ghişeu.
Întrebaţi la Biroul de Înmatriculări ce alte acte îţi trebuie pentru a aduce o maşină din Germania!
7.Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra vehiculului, în original şi copie. Este un alt act care îţi trebuie dacă vrei să aduci o maşină din Germania. Dacă proprietarul din ţara de provenienţă este o persoană fizică, aceasta va întocmi un contract de vânzare-cumpărare, iar dacă este persoană juridică, va emite o factură fiscală.
8.Cartea de identitate a vehiculului, în original şi copie. Acesta este documentul emis de Registrul Auto Român, în urma efectuării omologării şi pe care Direcţia de Înmatriculări vă va trece datele de identificare şi numărul de înmatriculare.
9.Actul de identitate al solicitantului, în original şi copie. Dacă solicitantul înmatriculării este persoană juridică, trebuie să depună la dosar actele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în copie. De asemenea, dosarul se va completa cu împuternicire din partea societăţii pentru persoana desemnată să prezinte dosarul la Serviciul de Înmatriculări şi cu actul de identitate al acesteia, în original şi copie.
10.Certificatul de autenticitate al vehiculului, în original. Acesta se eliberează de Registrul Auto Român, odată cu cartea de identitate, doar pentru maşinile înmatriculate anterior în alt stat şi are valabilitate 60 de zile.
11.Dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice (ITP), în original. Se eliberează tot de RAR şi tot doar pentru maşinile considerate uzate, adică au fost înmatriculate anterior în alt stat.
12.Certificat privind atestarea plăţii TVA-ului, în cazul achiziţiei intracomunitare a unui vehicul nou sau Certificat din care rezultă că nu se datorează plata TVA-ului în România, dacă mijlocul de transport nu este nou. Dacă solicitantul înmatriculării nu este înregistrat în scopuri de TVA conform Codului Fiscal, atunci va trebui să obţină unul dintre aceste certificate de la Administraţia Financiară (ANAF), iar în cazul în care este înregistrat în scopuri de TVA, va depune la dosarul de înmatriculare o copie a certificatului de înregistrare în scopuri de TVA (CIF).
13.Documentele de înmatriculare eliberate de autorităţile străine, în original. Aceste acte sunt foarte importante, iar în lipsa lor Serviciul de Înmatriculări va înscrie maşina doar după ce va obţine confirmarea din partea statului în cauză a faptului că solicitantul este îndreptăţit să reînmatriculeze vehiculul în România.
14.Plăcuţele cu numărul de înmatriculare din ţara de provenienţă. Dacă nu aveţi aşa ceva, înseamnă că maşina a fost radiată din circulaţie în ţara respectivă şi transportată până în ţara noastră pe platformă. În acest caz, trebuie să depuneţi la dosar foaia de transport (CMR).
Acestea sunt, în general, documentele pe care Direcţia de Înmatriculări le solicită în vederea înmatriculării unui vehicul achiziţionat intracomunitar. Este posibil, în funcţie de particularităţile şi de problemele maşinii, să vă fie solicitate documente în plus. De aceea, vă sfătuim să solicitaţi ajutor specializat înainte de a prezenta dosarul la Direcţia de Înmatriculări.