Aşa îţi obişnuieşti copilul cu grădiniţa
Ţi se rupe sufletul dacă urmăreşti ce se întâmplă dimineaţa într-o grădiniţă. Copii de 2-3 anişori, cu lacrimi de crocodil pe faţă, se agaţă de gâtul mamelor sau taţilor, implorând să nu fie lăsaţi singuri. Instinctiv, ca părinte, ţi-ai lua copilul de acolo şi te-ai întoarce cu el acasă. Dar nu se poate. Trebuie să mergi la serviciu, iar celui mic să înceapă să-i placă la grădiniţă. Acomodarea se face cu paşi mărunţi.
Nu este sănătos pentru psihicul unui copil să-l laşi să plângă până nu mai poate şi să pleci. Potrivit cercetărilor oamenilor de ştiinţă, există o diferenţă dintre emoţia pe care o resimte un copil atunci când e lăsat cu bona acasă şi cea resimţită în prima oră de când l-ai lăsat la grădiniţă, într-un mediu străin. În al doilea caz, nivelul cortizolului (hormonul stresului) din sânge se dublează. Efectele acestor creşteri de cortizol la vârste fragede se regăsesc şi la vârsta de 15 ani, copiii fiind direct afectaţi de cât de mult timp au petrecut la creşă, aflăm din „Manualul mămicii ZEN” a Ralucăi Zenga. Aceste urmări se traduc prin agresivitate, diverse inhibiţii, refuzul de a executa anumite sarcici etc. Totuşi, mersul la grădiniţă are şi avantaje: colectivitatea îl ajută pe copil să fie mai sociabil, mai prietenos, dezinhibat, poate mânca mai bine şi chiar îşi poate dezvolta imunitatea.
Psihologul Click!, Mihaela Vintilă, recomandă să-l obişnuieşti treptat pe copil cu mediul străin de la grădiniţă.
- În primele zile, du-l să vadă cum ies copiii de la şcoală/grădiniţă. Cât sunt de fericiţi, cum se joacă între ei. Îi va admira şi îşi va dori şi el să facă parte din grup.
- Mergeţi împreună la grădiniţă doar ca să o vizitaţi, să cunoască locul.
- A doua zi, staţi puţin acolo împreună, lasă-l să se joace cu ceilalţi copii şi cu educatoarea.
- A treia zi, lasă-l singur o oră, dar nu mai mult, pentru că se poate simţi abandonat. Pentru că nu ştii cum va reacţiona, e bine să rămâi în preajma grădiniţei. Totuşi, nu e cazul să te repezi înăuntru la primul suspin al celui mic.
- Următoarea zi va sta două ore, apoi trei ore. Ar fi bine ca o perioadă să se apeleze la programul scurt, de 4 ore.
- Dacă plânge dimineaţa, atunci când îl laşi, încearcă să-i explici ce lucruri minunate va face acolo cu educatoarea şi cu ceilalţi copii. Spune-i că tu trebuie să te duci la serviciu, dar că te întorci după el cât poţi de repede. Nu-l păcăli că te duci să te speli pe mâini şi să nu te mai întorci. Mai mult rău îi faci.
- Îmbracă-l cu ce-i face lui plăcere şi pune-i în ghiozdan jucăria preferată, ca să-şi personalizeze puţin spaţiul şi să-i amintească de casă.
- Colaborează cu educatoarea, spune-i toate sensibilităţile copilului şi sfătuieşte-o cum să-l abordeze pe copil astfel încât să mănânce bine şi să doarmă.
- Seara, culcă-l mai devreme ca să nu fie obosit şi iritat a doua zi, când e lăsat la grădiniţă.
- La întoarcerea acasă, pune-l să-ţi povestească ce a făcut acolo, ce a mâncat, cu cine i-a plăcut să se joace, cu cine nu. Dacă a fost cuminte, recompensează-l.