Aţi făcut experiment pe nervii şoferilor
96 de ore. Atât a rezistat experimentul benzii unice la intrarea în Bucureşti pe DN 1, pentru transportul în comun de suprafaţă. Dacă pe durata weekendului circulaţia a fost redusă, iar şoferii s-au mulţumit să vocifereze pe la colţuri, ieri a fost revoluţie. Haosul a fost atât de mare încât mai-marii Primăriei au decis stoparea iniţiativei până la sfârşitul anului şcolar.
Mai întâi proiectul. Specialiştii au propus de mai mulţi ani crearea, pe cele mai aglomerate artere, a unor culoare speciale pentru vehiculele de transport în comun ale RATB. Denumite benzi unice, acestea urmau să fie realizate în acelaşi timp cu amenajarea unor parcări care să permită şoferilor să lase maşina pentru a recurge la transportul în comun.
Ca la români, aplicarea proiectului s-a făcut după ureche. Parcările nu au fost realizate, dar peste noapte au apărut două culoare de bandă unică pentru autobuzele RATB, delimitate de stâlpişori de plastic. Una pe DN 1 (de la intersecţia cu str. Dobrogeanu-Gherea şi până la fântâna Mioriţa), iar alta pe Bd Mareşal Prezan (de la Arcul de Triumf şi până la Piaţa Charles de Gaulles). Şi a început nebunia! Cel mai rău a fost pe DN 1, unde se circula după legea junglei. Până s-au dumirit că poliţiştii nu sunt de faţă, şoferii au încercat să respecte culoarul.
Rezultatul? La primele ore ale dimineţii, traficul la intrarea în Bucureşti dinspre DN 1 a fost complet dat peste cap, cozile începând de la Săftica. Aşa a fost situaţia până în jur de ora 10.00, când lipsa poliţiştilor în zona DN 1 a dat curaj unor şoferi să circule pe banda unică pentru RATB. Şi asta a fost! Mai întâi unul, apoi cinci, apoi 50 şi banda unică a devenit comună.
Blocajul din această zonă a cauzat ambuteiaje în lanţ la aproape toate străzile din zona Casa Presei Libere, Arcul de Triumf, Piaţa Charles de Gaulles, Piaţa Victoriei, Băneasa.
”Cine respectă regulile este prost! Uitaţi-vă la ăştia cum încalcă regulile de circulaţie şi nimeni nu le face nimic!”, ne arată nervos un şofer care a ales să circule regulamentar şi s-a blocat în trafic.
Pe lângă el trec cu viteză şmecherii care au invadat banda destinată RATB. Unii şoferi au încercat să se adapteze şi să caute rute ocolitoare şi, pentru asta, mulţi au întors maşinile pe unde au putut aşa că au blocat şi celălalt sens de circulaţie. În plus, şoferii care veneau de pe străzile lăturalnice nu puteau intra pe bulevard, ceea ce a dus la cozi uriaşe şi pe străzile secundare. Pentru ce a fost creată linia unică RATB în această zonă? Pentru şapte linii de autobuz: 131, 205, 261, 304, 335, 449, 783.
În acelaşi timp, pe celălalt culoar unic pentru RATB, Arcul de Triumf - Piaţa Charles de Gaulles, lucrurile erau mult mai simple: maşinile nu se mişcau.Cineva trebuie că a dat alarma la Primăria Capitalei sau poate edilii au văzut cu ochii lor ce s-a ales de proiect, aşa că iniţiativa a fost blocată. ”Au fost identificate punctele nevralgice ale benzii unice pentru circulaţia transportului public, iar proiectul va fi implementat imediat după încheierea cursurilor şcolare. Până atunci se va circula fără restricţii, ca şi până acum”, a anunţat Primăria Capitalei.
«Îmi vine să abandonez mașina»
Radu Stan, vânzător. ”Ne trezim zilnic cu tot felul de idei trăsnite ale autorităților. Îmi vine să abandonez mașina să se descurce ei în trafic. După ce că străzile sunt pline de gropi și înguste, acum ne mai confiscă o bandă și pentru transportul în comun. Mă întreb dacă au gândit când au luat decizia”.
Marius Gheorghe, taximetrist. ”Eu cred că aceste benzi sunt binevenite pentru că este greu să fii șofer de autobuz, să fii blocat de mașini și lumea să te înjure că te miști ca melcul sau că întârzii. Acum că în schimb ne-a nedreptățit pe noi ceilalți șoferi este altă treabă dar eu sunt dispus să accept”.
Mitică Băncioiu, șofer. ”Cum să fiu de acord cu o decizie care a aruncat în aer traficul pe DN 1! Veniți băi ăștia de la Primărie să vedeți ce se întâmplă pe stradă și după aia luați decizii! Din cauza voastră stau de ore întregi în trafic ca să intru în Capitală și mă cert cu lumea. A ajuns să fie pe stradă mai rău ca în junglă!
Puiu Mihală, șofer. ”Trebuie să înțelegem situația și să dăm dovadă de toleranță în trafic. Pe mine nu mă deranjează să aștept pentru că știu motivul și sunt de acord să fie bine pentru toată lumea. Ce rezolvăm dacă ne certăm în trafic?”.
Vom avea benzi unice pe arterele din centru
Primăria Capitalei plănuiește să extindă proiectul realizării benzilor unice pentru transportul în comun. În această vară, spații destinate circulației vehiculelor Regiei de Transport București vor fi amenajate pe ambele sensuri ale șoselei Kiseleff (până la Arcul de Triumf), pe ambele sensuri ale bulevardului Constantin Prezan, pe ambele sensuri ale Căii Dorobanților (între Piața Dorobanților și bulevardul Dacia), pe Calea Dorobanților (sensul spre centru, între bulevardul Dacia și Piața Lahovari), pe strada George Enescu (între Piața Lahovari și bulevardul Magheru), pe bulevardul Magheru (sensul spre periferie, între strada C.A. Rosetti și Piața Romană) și pe sensul spre centru al bulevardului Magheru (între Piața Romană și strada George Enescu). Reprezentanții Municipalității spun că implementarea benzilor unice va duce la creșterea cu 20% a vitezei de deplasare a vehiculelor RATB și la o diminuare semnificativă a costurilor de operare ale Regiei. (Dan B.)