Metroul spre Aeroportul „Henri Coandă” finanțat cu bani din poluare
Magistrala a VI-a de metrou a Capitalei, care urmează să lege centrul orașului de Aeroportul Internațional „Henri Coandă”, va fi finanțat inclusiv cu bani obținuți din taxarea poluatorilor industriali. Statul va emite spre comercializare certificate de emisii de gaze cu efect de seră, atribuite României de Uniunea Europeană.
Cea de-a șasea magistrală de metrou a Bucureștiului, care pleacă de la stația 1 Mai și ajunge la Aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni, nu duce lipsă de finanțare. Pe lângă fondurile angajate de Guvern în 2010, de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internațională (JICA), și banii rămași necheltuiți din împumutul contractat pentru Magistrala a V-a, autoritățile române pot obține bani din suprataxarea poluării. Guvernul a modificat o ordonanță de urgență (115/2011) care îi permite să scoată la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră.
Certificatele de emisii nocive sunt un soi de drepturi pe care marii poluatori industriali le primesc din partea statului în vederea desfășurării activității de producție. În fiecare an, circa 200 de mari companii din domeniile energetic, matalurgic ori petrolier beneficiază de dreptul de a polua atmosfera în anumite limite acceptate de Uniunea Europeană. Când se constată depășiri ale cotelor acceptate, companiile sunt obligate să cumpere de la stat dreptul de a polua mai mult, respectiv aceste certificate de emisii de gaze cu efect de seră. Cu banii obținuți din vânzarea lor, statul e obligat să cheltuiască cel puțin 50% pentru adoptarea de măsuri de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră ori pentru dezvoltarea surselor de energie regenerabilă. Restul banilor pot fi investiți în proiecte de infrastructură.
Magistrala a VI-a de metrou va avea 12 stații noi și una de legătură (la 1 Mai) și trebuie finalizată până în 2020. În acel an, Bucureștiul va găzdui patru meciuri pe Arena Națională, în cadrul Campionatului European de Fotbal.
Iată cum vor arăta stațiile