«Siguranţele autobuzelor pocnesc ca nucile»
„Uşile au probleme, căldura merge cu pauze, şoferul are mai puţin confort, partea electronică dă rateuri, scaunele din maşină sunt puse prost”. Nu este o condică de reclamaţii, sunt părerile şoferilor şi ale călătorilor despre noile autobuze turceşti cumpărate de Primăria Capitalei.
Deocamdată circulă prin Bucureşti doar 30 de autobuze turceşti Otokar, din cele 400 achiziţionate de Primăria Capitalei. Până la sfârşitul anului trebuie să mai sosească 70 de autobuze, iar celelalte 300 vor veni eşalonat, până la finalul lui 2019. Cele 30 de autobuze au fost distribuite pe cinci trasee: 302 (cele cu două uşi, de 10 metri lungime), 336 şi 601 (cu trei uşi, de 12 metri lungime) şi 780 şi 783 (cele articulate, de 18 metri lungime). Achiziţionarea lor a fost descrisă drept o superafacere de reprezentanţii Primăriei Bucureşti, în frunte cu edilul-şef, Gabriela Firea. Ele trebuie să înlocuiască treptat autobuzele Mercedes Citaro achiziţionate între 2005 şi 2009. Maşinile au fost puse în circulaţie de 1 Decembrie, Ziua Naţională a României, şi deja pasagerii şi, mai ales, şoferii au nemulţumiri.
Temperaturile scăzute au arătat limitele noilor maşini. Toţi şoferii vorbesc despre problemele autobuzelor şi, imediat ce discuţi cu ei, afli că unui coleg i s-a blocat uşa de la cabină, iar altuia, când a plecat de la autobază, i s-a scurs motorina din rezervor. Reporterii Click! au călătorit cu noile vehicule de pe linia 336 şi au luat pulsul călătorilor şi al şoferilor. ”Scaunele sunt strâmte, parcă la Mercedes era mai mult loc”, se plânge Mioara. ”Nici nu bagă multă căldură. În plus, la cele vechi şi geamul era mai lat, erau parcă mai multe scaune”, îşi dă cu părerea un alt călător, nea Popa.
Cristinel Popescu e unul dintre cei mai vechi şoferi ai Societăţii de Transport Bucureşti. ”Am lucrat pe şase tipuri diferite de vehicule, româneşti, ungureşti, nemţeşti şi acum turceşti. Pentru şofer era mai bine în Mercedes. În astea turceşti, singurul lucru în plus este că scaunul şoferului are mânere reglabile. Dar electronica este mai slabă, probabil din cauza frigului. Altă problemă: maşina e mai înaltă, iar rampa pentru persoane cu handicap e mai înclinată”, descrie el maşina, din punct de vedere al şoferului care transportă de 38 de ani călători. ”Multă lume se plânge că dimineaţa, când este ger, căldura nu se simte. Am mulţi colegi care spun că siguranţele maşinii pocnesc ca nucile, comenzile electrice fac figuri şi, enervant, oglinda din stânga şoferului e proastă”, explică, supărat, şi Nicuşor Perian, alt şofer de pe 336.
Mai-marii STB dau vina pentru problemele întâmpinate pe şoferi, care nu s-ar pricepe încă să facă setările maşinii.
Click! spune
În urma licitaţiei, Primăria Capitalei a cumpărat 400 de autobuze Otokar, pe care va plăti 458.100.826 de lei (98.000.000 de euro), fără TVA, adică 245.000 de euro, în medie, bucata. Comparativ, Primăria Cluj a dat 62.819.640 de lei (13.500.000 de euro), fără TVA, pe 60 de autobuze Mercedes Benz, adică 225.000 de euro, în medie, bucata.