Străpungerea Ciurel, imagini spectaculoase. Podul peste Dâmbovița, gata la primăvară
Cel mai costisitor proiect de infrastructură care se derulează în acest moment în Capitală prinde contur. La șapte ani de la îneceperea lucrărilor, care au fost blocate de plângeri în instanță și din cauza subfinanțării, șantierul drumului express care va conecta Autostrada București-Pitești de oraș avansează cu pași repezi. Podul hobanat peste Dâmbovița de la Ciurel va fi gata până în luna martie a anului viitor.
UPDATE Firea, pe șantier: „Lucrările vor fi gata în acest an”
„Le-am solicitat tuturor celor implicați în realizarea acestui obiectiv de investiții să accelereze ritmul de lucru, astfel încât să se poată avansa cât mai mult, până ce condițiile meteo o vor permite. Constructorul ne-a dat asigurări că respectă termenele asumate și că lucrările la nodul rutier se vor finaliza în acest an”, a declarat luni primarul Gabriela Firea.
Una caldă, alta rece. Vestea bună este că pe șantierul străpungerii Ciurel-Autostrada 1 se lucrează. Dar, s-ar fi putut lucra și mai cu spor dacă proiectul nu ar fi fost încetinit de veșnicul obstacol de pe șantierele românești: blocajul înregistrat în relocarea rețelelor edilitare. Deși a avut în buget suficienți bani pentru finalizarea primei etape a proiectului – construirea podului hobanat peste Dâmbovița – Primăria Capitalei a amânat până în primăvara anului viitor inaugurarea construcției. Astfel că, fondurile alocate în acest an străpungerii Ciurel-Autostrada 1 au fost diminuate de la 90 de milioane de lei, la 55 de milioane de lei. Diferența de 35 de milioane de lei a fost redistribuită, prin rectificare bugetară, firmelor nou înființate de Municipalitate.
La ce se lucrează acum
Podul peste râul Dâmbovița de la Ciurel este prima parte a proiectului de 580 de milioane de lei, care vizează conectarea orașului la Autostrada 1. Tăblierul metalic al podului este finalizat, iar betonul este turnat pe toată lungimea sa. Luni, muncitorii lucrau la instalarea primelor hobane ale podului, după două săptămâni de teste realizate în vederea pregătirii acestei operațiuni. La capătul podului, la intersecția cu Șoseaua Virtuții, bretelele de acces sunt realizate în proporție de 90%. Se fac pregătiri pentru instalarea tablierului metalic peste Șoseaua Virtuții și, conform Municipalității, două dintre grinzile metalice vor fi amplasate în aceste zile.
„În acest moment au început lucrările de instalare a podului peste Șoseaua Virtuții, tronsoanele care se prefigurau a fi livrate la începutul lunii noiembrie au fost livrate conform graficului stabilit și s-a demarat instalarea acestora. Au fost livrate grinzile 1 și 2, urmând ca grinzile 3 și 4 să fie livrate săptămâna viitoare, după ce va fi făcută recepția calitativă în fabrica de la Călărași, iar ulterior va fi montat tablierul metalic. De asemenea, au fost avizate lucrările de relocare a instalațiilor electrice din zonă”, se arată într-un comunicat al primăriei.
De asemenea, sunt în curs de finalizare lucrările pentru descărcarea arheologică prevăzută prin avizul Ministerului Culturii. Conform Primăriei Capitalei, acestea se vor încheia până la sfârșitul anului 2017.
„Lucrările la Penetraţia Splaiul Independenței-Ciurel-Autostrada București – Pitești sunt în grafic, Nodul Rutier Virtuții este gata în proportie de 85%”, a declarat Gabriela Firea, luni, în cadrul unei vizite neanunțate pe șantier.
Proiectul, modificat „pe alocuri”
Proiectul inițial al străpungerii Ciurel-Autostrada 1 prevedea exproprieri record de peste 561 de milioane de lei. Practic, la fiecare leu investit pentru realizarea construcției, Municipalitatea ar fi trebui să achite încă un leu pentru cumpărarea terenurilor care stau în calea realizării proiectului. Din această cauză, edilii au venit cu propunerea realizării drumului express Ciurel-A1 cu două benzi pe sens, în loc de trei benzi pe sens.
„Având în vedere vechimea documentației în baza căreia a fost atribuită lucrarea și problemele identificate pe parcursul desfășurării lucrărilor, a fost analizată adoptarea unei noi soluții de realizare a tronsoanelor 2 și 3 ale acestui obiectiv, în concordanță și cu prevederile PMUD B-If recent aprobat. Astfel, în urma grupului de lucru format la nivelul Primăriei Municipiului București cu reprezentanți ai proiectantului și reprezentanți ai Primăriei Sector 6 s-a stabilit un nou traseu în imediata vecinătate, minim invaziv în privința exproprierilor și implicit a costurilor acestora, iar acest proiect va fi integrat în PUZ-ul coordonator Sector 6”, au anunțat luni edilii.
Străpungerea Ciurel-Autostrada 1 a fost gândită ca un drum express realizat în sudul Lacului Morii, de-a lungul Bulevardului Iuliu Maniu, prin comuna Chiajna, dotat cu o succesiune de poduri și drumuri laterale. În noul proiect s-a renunțat la drumurile secundare (colectoare), pentru reducerea exproprierilor excessive. De asemenea, se renunță la cele trei benzi pe fiecare sens ale drumului express, soluție care va reduce, de asemenea, suprafața expropriată. Acum, străpungerea are 10 km lungime (6,44 km de șosea express și 5,56 km lungimea însumată a podurilor și rampelor).