Totul despre monitorul preţurilor
Bucureştenii care vor să ştie unde găsesc cele mai ieftine produse alimentare de strictă necesitate au, de ieri, acces la o platformă online. Monitorul preţurilor bunurilor de consum permite utilizatorilor să compare preţurile practicate de retaileri la produsele selectate de aceştia.
Iată cum funcţionează site-ul şi care sunt plusurile şi minusurile acestui instrument.
Uşor de folosit
Site-ul monitorulpreturilor.info este accesibil oricui are conexiune la internet. Odată ce ai intrat pe platforma online trebuie să setezi zona unde vrei să cauţi cele mai ieftine produse (Bucureşti sau localităţile limitrofe) şi tipul magazinului căutat. Apoi alegi cel puţin cinci produse de interes şi accesezi butonul Căutare. În câteva secunde site-ul îţi va genera o listă cu magazinele care practică cel mai mic preţ la coşul tău de cumpărături. În partea stângă, coşul cel mai ieftin conţine inclusiv produse marcă proprie ale magazinelor. În dreapta, coşul cel mai bine vândut conţine doar produse brand.
Şapte retaileri în proiect
Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny şi Profi au acceptat să facă parte din acest proiect-pilot. Auchan a anunţat că va intra în program pe parcurs, în timp ce Cora este singurul retailer care a refuzat acest parteneriat.
Alimente de bază
Produsele disponibile pe site au fost selectate de specialişti ai companiei Nielsen România, pe baza frecvenţei cu care sunt căutate de clienţi. Conform experţilor, acestea fac parte din aşa-numitul coş zilnic. Este vorba de 128 de produse, dispuse în 64 de categorii.
Preţuri actualizate
Retailerii care au acceptat să facă parte din acest proiect al Consiliului Concurenţei, ANPC şi APC, sunt obligaţi să actualizeze preţurile produselor măcar o dată pe săptămână. Însă specialiştii spun că e în interesul lor să opereze modificări de fiecare dată când preţul se schimbă.
Doar 303 magazine
Din nefericire, doar 303 magazine şi supermarketuri vor posta preţurile în timp real ale produselor lor. Ca şi comparaţie, doar Mega Image deţine peste 450 de magazine în Bucureşti.
Disponibil doar în Bucureşti
Serviciul monitorul preţurilor e disponibil, deocamdată, doar în Bucureşti. Iniţiatorii acestuia vor să vadă dacă are succes la public şi dacă platforma funcţionează fără probleme tehnice. După un an de testare se va lua decizia extinderii la nivel naţional, îmbunătăţirii sau, de ce nu, închiderii sale.
Provenienţa produselor, necunoscută
Românii sunt mari amatori de produse autohtone. În momentul de faţă, monitorul preţurilor nu le oferă informaţii referitoare la provenienţa bunurilor pe care le găsesc pe site.
Ofertă limitată
Produsele alimentare care sunt însoţite de preţuri sunt destul de puţine. Mai mult, oferta alimentară a magazinelor din localităţile limitrofe Bucureştiului este extrem de mică. Lipsa unor produse din magazine e marcată pe site cu butonul „Listă produse lipsă”. Un alt dezavantaj e că Mega Image şi Selgros sunt singurii retaileri care au refuzat să afişeze preţul fiecărui produs în parte. Consumatorii pot afla însă cât îi costă tot coşul de cumpărături, format în urma selecţiei de alimente.
Serviciul, exclusiv online
Poate cel mai mare neajuns al acestui proiect este că e disponibil online. Astfel, cea mai mare parte a publicului-ţintă, pensionarii cu venituri mici şi persoanele defavorizate, nu vor avea acces la informaţie. Preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România, Costel Stanciu, spune că în viitor statul ar trebui să tipărească nişte broşuri pentru cei care nu pot accesa informaţiile din mediul online.