Abţibildurile astea vor stabili când putem circula cu maşina
6 abţibilduri, cu 6 culori diferite, vor face distincţia între maşini, în funcţie de norma lor de poluare. Tot ele vor stabili şi zilele în care vom scoate maşina din parcare sau zonele în care avem accesul restricţionat!
Cei de la mediu au pregătit deja primele certificate de calitate a aerului, care vor lua locul timbrului de mediu. Deocamdată, totul este la stadiul de proiect, însă dacă vor fi adoptate, eco-vinietele ar putea deveni obligatorii chiar din toamna acestui an. Potrivit Mediafax, autorităţile au gândit şase abţibilduri colorate, care vor diferenţia autoturismele în funcţie de nivelul lor de poluare. În tabelul alăturat sunt trecute cifrele şi culorile corespunzătoare fiecărui nivel de poluare, aşa cum a fost stabilit de autorităţi. Dacă proiectul va fi adoptat, primăriile ar putea restricţiona accesul maşinilor poluante în anumite zone din localităţi, iar şoferii “contravenienţi” vor putea fi amendaţi sau taxaţi suplimentar. Până în 2019, toate maşinile ar trebui să aibă un astfel de sticker lipit pe parbriz, timp suficient pentru ca primăriile marilor oraşe să întocmească hărţi de delimitare a “zonelor protejate”: Monitorizarea se va face cu ajutorul camerelor video, iar cei care încalcă legea vor fi sancţionaţi la fel cum se întâmplă în prezent în cazul celor care circulă fără rovienetă pe drumurile naţionale.
“Eco-vinietele” vor fi achiziţionate din staţiile ITP, iar contravaloarea acestora, de aproximativ 3 lei, va fi suportată de şoferi. Certificatele de calitate a aerului vin să înlocuiască taxa clasică de poluare, desfiinţată de la 1 februarie. Eliminarea timbrului de mediu a dus la un număr record de înmatriculări pe piaţa maşinilor second –hand.
Cum e în alte oraşe din lume
Primăria Budapestei a interzis circulaţia între 6.00-22.00 tuturor vehiculelor care sunt încadrate în clasele de poluare 0-4. În ţări precum Grecia, Italia sau Spania se practică, în anumite oraşe, circulaţia alternativă: în zilele cu soţ circulă anumite maşini, iar restul - în zilele impare. Marea Britanie a interzis accesul auto în zonele aglomerate, în timp ce în Lisabona (Portugalia) accesul în centrul istoric în timpul săptămânii e interzis vehiculelor fabricate înainte de anul 2000. În Suedia, oraşele Stockholm şi Göteborg au impus o taxă de oraş.