Cât de utile sunt noile cartele de metrou și cine le va folosi
Reprezentanții companiei care operează transportul în subteran din Capitală au introdus noi titluri de călătorie. Începând cu 15 octombrie 2017, bucureștenii care folosesc metroul au la dispoziție alte cinci tipuri de cartele de acces, adaptate nevoilor lor de călătorie. Click! le-a analizat pe toate și vă spune cât de utile sunt acestea. Ne-am permis și o predicție: cel puțin una dintre acestea va dispărea în cel mult un an.
Metrorex și-a îmbunătățit paleta de titluri de călătorie, pentru a răspunde nevoilor fiecărei categorii de utilizatori ai serviciului de transport în subteran. Din 15 octombrie 2017, compania a introdus cartela de o călătorie (2,5 lei), cartelele pentru grupuri de 3, 4 și 5 persoane (5 lei, 6,5 lei și 8 lei) și abonamentul anual (720 de lei). Dacă unele dintre ele sunt inspirate și utile, altele vor dispărea rapid din portofoliul Metrorex din cauza utilizării reduse. Să le luăm pe rând!
Cartela de o călătorie. Prezentată drept soluția ideală pentru cei care optează pentru un singur drum cu metroul, cartela de o călătorie se adresează mai degrabă turiștilor, fie români, fie străini, care se deplasează de la hotel la gară, spre exemplu. Respectând principiul „ceea ce intră trebuie să și iasă”, un locuitor al Capitalei care se duce undeva cu metroul trebuie să se și întoarcă. Prin urmare, va fi nevoit să cumpere încă o cartelă. Bineînțeles, are posibilitatea să folosească alt mijloc de transport pe drumul de întoarcere. Însă, cei care circulă pe Magistrala a IV-a de metrou, dinspre Străulești spre Gara de Nord, vor fi nevoiți să mai facă o oprire la ghișeul din subteran dacă nu coboară la stația Gara Basarab (care asigură legătură gratuită în subetarn cu Magistrala I). Dacă rămân în metrou până la Gara de Nord 2, vor fi nevoiți să valideze încă o dată, întrucât aici nu există o legătură firească, gratuită, cu M1.
Cartelele pentru grupuri. Alegere inspirată a Metrorex de a încuraja călătoria în grupuri. Din 15 octombrie, cei care călătoresc în grupuri de trei, patru sau cinci persoane pot intra la metrou cu aceeași cartelă, plătind un preț mai mic pe călătorie. Cartela de acces pentru trei persoane costă 5 lei, ceea ce înseamnă un cost pe călătorie/persoană de 1,66 lei. Puțin mai ieftină este călătoria dacă se folosește o cartelă de patru persoane – 1,62 lei/persoană, în timp ce cartela de cinci persoane vine la un preț de fix 1,6 lei/persoană. Analizând comportamentul bucureștenilor care circulă cu metroul, putem trage concluzia că aceste cartele nu vor fi utilizate prea mult în timpul săptămânii. E greu ca trei, patru sau cinci persoane care lucrează în același loc să se întâlnească la metrou la aceeași oră pentru a folosi aceeași cartelă de metrou. În schimb, în weekend, cartelele de călătorii pentru grupuri ar putea să fie o alegere inspirată pentru membrii unei familii care merg într-un parc, la muzeu, la film sau la un eveniment.
Abonamentul anual. Anunțat de mai mulți ani, abonamentul anual pentru călătorii nelimitate a fost lansat, spun reprezentanții Metrorex, pentru a-i fideliza pe bucureștenii care circulă zi de zi cu metroul. La un preț de 720 de lei, abonamentul anual vine cu o economie de 140 de lei față de abonamentul lunar, dacă l-ai folosi lună de lună. Nu împărtășim deloc entuziasmul celor de la Metrorex și putem anticipa încă de pe acum că abonamentul anual nu va prinde anul. În primul rând, din cauza prețului prea mare și imposibilității achiziționării în rate. Cine își permite să plătească, dintr-un foc, 720 de lei?
În al doilea rând, abonamentul anual e confecționat, ca și celelalte titluri de călătorie ale Metrorex, din carton, un material extrem de fragil. Este imposibil să păstrezi intactă o cartelă de metrou vreme de un an, iar cei de la ghișeele de cartele spun că zilnic au sesizări din partea călătorilor care reclamă chiar și deteriorarea sau demagnetizarea cartelelor de 10 călătorii. În cele patru zile de când se află în circulație, abonament anual nu a fost cumpărat de nimeni.
În acest moment, abonamentul anual nu poate fi achiziționat de la automatele de cartele amplasate în incinta stațiilor de metrou.
În premieră, Metrorex a renunțat la săgețile imprimate pe noile titluri de călătorie. Grafica noilor cartele a fost schimbată după ce călătorii erau induși în eroare de modul în care se face citirea la validatoarele noi. O decizie mai înțeleaptă ar fi fost ca Metrorex să poziționeze corect săgețile pe noile cartele, pentru ca utilizatorii să nu se mai încurce.
Petiție pentru reintroducerea cartelei de 62 de călătorii
În ciuda noilor titluri de călătorie introduse, Metrorex ignoră o solicitare mai veche venită din partea călătorilor: reintroducerea cartelei de 62 de călătorii. Deși era cel mai utilizat titlu de transport (35% din totalul călătoriilor efectuate erau pe baza acestei cartele), compania a decis înlăturarea sa, în martie 2015. Atunci, motivul oficial a fost acela că utilizatorii s-au plâns ba că le rămân călătorii neefectuate, ba că nu le ajung pentru o lună. În fapt, Metrorex a eliminat acest titlu de călătorie, foarte util bucureștenilor, fiindcă se vindea prea bine, în detrimentul abonamentului lunar. Oficialii Metrorex au recunoscut acest lucru la mai bine de un an de la scoaterea lui.
„Este adevărat că acest titlu de călătorie era foarte utilizat şi benefic pentru călători şi am analizat mult până să luăm decizia de a scoate din portofoliu cartela de 62 de călătorii. Decizia, pur economică, a fost să scoatem cartela, iar abonamentul nu l-am mai mărit cu 10 lei, ci doar cu 5 lei. Soluţia a funcţionat din punct de vedere economic. Că au mai existat nemulţumiri, bănuiam că vor exista”, a declarat pentru Agerpres Marin Aldea, pe atunci director interimar al Metrorex.
Realitatea îl contrazice pe directorul Metrorex. În martie 2015, o cartelă cu 62 de călătorii costa 50 de lei, în timp ce abonamentul lunar era 60 de lei. După îndepărtarea cartelei cu 62 de călătorii, prețul abonamentului a ajuns la 70 de lei – o majorare cu 10 lei, nu cu 5 lei.
Oficial, reprezentanții Metrorex spun că nu au primit nici o sesizare referitoare la reintroducerea cartelei cu 62 de călătorii. În fapt, nenumărate petiții, semnate de mii de călători, au fost lansate în mediul online chiar înainte de retragerea cartelei, prin care se cerea renunțarea la acest demers.