Coronavirus România. A fost propusă starea de alertă în țara noastră. Ce presupune măsura
Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență, din care fac parte miniștrii Sănătății, de Interne, Transporturilor și Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, au propus astăzi, 9 martie, spre aprobare declararea stării de alertă în România, din cauza coronavirusului. Iată ce presupune acestă măsură!
Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență a emis azi dimineață hotărârea numărul 8, care privește atât închiderea școlilor și grădinițelor până pe 21 aprilie, cât și declararea stării de alertă în România, din cauza coronavirusului.
Starea de alertă se declară potrivit Ordonanţei de Urgenţă nr. 21/2004 şi se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acţiuni şi măsuri de prevenire, avertizare a populaţiei, limitare şi înlăturare a consecinţelor situaţiei de urgență.
În localităţi, starea de alertă o declară primarul cu aprobarea prefectului. Pentru un judeţ, decizia aparţine prefectului şi trebuie aprobată de ministrul Administraţiei şi Internelor.
Astfel că pe timpul stării de alertă, se pot dispune orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forţă majoră.
Potrivit articolului 4 din OUG nr. 21/2004, pe durata situaţiilor de urgenţă sau a stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă se întreprind, în condiţiile legii, după caz, acţiuni şi măsuri pentru:
- avertizarea populaţiei, instituţiilor şi agenţilor economici din zonele de pericol;
- declararea stării de alertă în cazul iminenţei ameninţării sau producerii situaţiei de urgenţă;
- intervenţia operativă cu forţe şi mijloace special constituite, în funcţie de situaţie, pentru limitarea şi înlăturarea efectelor negative;
- acordarea de ajutoare de urgenţă;
- instituirea regimului stării de urgenţă, în condiţiile prevăzute de art. 93 din Constituţia României, republicată;
- solicitarea sau acordarea de asistenţă internaţională;
- acordarea de despăgubiri persoanelor juridice şi fizice.
De asemenea, conform OUG nr. 21/2004, pe timpul stării de alertă se pot dispune, cu respectarea prevederilor art. 53 din Constituţia României, republicată, măsuri pentru restrângerea unor drepturi sau libertăţi fundamentale referitoare, după caz, la libera circulaţie, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii forţate, dreptul de proprietate privată ori la protecţia socială a muncii, aflate în strânsă relaţie de cauzalitate cu situaţia produsă şi cu modalităţile specifice de gestionare a acesteia.
Declararea stării de alertă să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgenţă persoanele a căror prezentă nu se justifică în cazul situaţiilor de urgenţă la nivel naţional sau pe teritoriul mai multor judeţe se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, în Monitorul Oficial al autorităţii administrativ-teritoriale respective.
Alte măsuri noi propuse din cauza coronavirusului
- Sistarea stagiilor în spitale pentru cursanții școlilor postliceale;
- Recomandarea către unitățile superioare de învățământ publice și private de a organiza cursurile la distanță, atunci când este posibil;
- Instituirea obligației pentru unitățile de alimentație publică (magazine, înclusiv cele de cartier) de a dezinfecta frecvent coșurile, cărucioarele de cumpărături, clanțele, butoanele de la lifturi, a suprafețelor expuse, evitarea contactului fizic (ex. strângerea mâinilor);
- Obligarea organizatorilor de evenimente, manifestări cultural-artistice (teatre, săli de spectacol, cinema, festivaluri etc) de a asigura o distanță mai mare între doi spectatori, prin vânzarea unui număr redus de bilete;
- Obligarea furnizorilor publici și privați de transport de persoane la dezinfectarea frecventă a spațiului, de preferat după fiecare ciclu de transport;
- Obligarea tuturor instituțiilor publice și private de a asigura la toalete materiale destinate igienei persoane, dezinfecția suprafețelor;
- Transmiterea unei circulare către instituțiile publice și private în vederea analizării posibilității desfășurării muncii la domiciliu pentru o parte din personal, potrivit Codului Muncii, acolo unde este posibil.