Cum funcționează aplicația auto care îți trimite ajutoare mai repede decât 112
Autoturismele europenilor devin din ce în ce mai inteligente și mai sigure. Dacă le-ar face cineva și mai puțin poluante, atunci industria auto și-a făcut datoria față de omenire. Dar azi vorbim de o aplicație inteligentă care echipează mașinile noastre, un sistem de siguranță care alertează echipajele de salvare în locul nostru când suntem la ananghie.
Statele membre UE au obligația de a crea infrastructura necesară funcționării sistemului eCall până la 1 octombrie 2017. Din 31 martie 2018, toate mașinile noi de pasageri și vehiculele comerciale ușoare vor trebui să fie echipate cu așa ceva.
Ei bine, nu știu dacă vă surprinde sau nu, dar România este prima țară din UE care și-a modernizat sistemul de urgență 112, astfel încât să recepționeze apelurile de tip eCall, generate automat sau manual în caz de accident rutier. Acest lucru se întâmpla în iulie 2012, iar primul constructor auto de pe piața din România care și-a dotat autovehiculele cu acest sistem a fost Ford (modelele B-MAX). Din iarna acestui an, un sistem similar se găsește și pe automobilele Opel din România, care au fost îmbunătățite cu serviciul OnStar.
„Acordul dintre OnStar Europe și STS definește procedura exactă cu privire la modalitatea de înştiinţare a Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 asupra cazurilor de autovehicule furate sau apelurilor de urgenţă primite de către centrul OnStar. Aceasta înseamnă că, imediat ce consilierul OnStar primește un apel de urgență și colectează toate informațiile importante cu privire la autovehicul și pasageri, acesta sună direct la centrul 112 și transmite informațiile. Cu informațiile furnizate de OnStar, serviciul de urgență poate înțelege gravitatea accidentului, afla numărul de răniți și poate coordona acțiunea de salvare în consecință”, ne spune Florentina Stoica, responsabil comunicare Opel România.
Însă, în caz de accident grav, soldat cu răniți sau chiar cu persoane decedate, nici nu e necesară activarea alertei din plafonul mașinii. În aceste cazuri, sistemul face o diagnoză completă a mașinii și trimite salvatorii, mai ales dacă nu primește răspuns de la ocupanții autovehiculului.
Diferența dintre sistemul prezent pe autovehiculele Ford și sistemul care echipează autovehiculele Opel este că posesorul de Opel nu se află în legătură directă cu operatorii 112, ci cu dispeceri ai constructorului auto, localizați în Luton, Marea Britanie. Dispecerul din Luton e cel care alertează echipajele de salvare din România (sau din altă țară membră UE în care te afli cu mașina ta), iar cei de la Opel spun că apelurile lor de urgență sunt tratate cu maximă seriozitate și celeritate.
Deși a pornit de la nevoia crării unui sistem de siguranță, gadgetul care se găsește acum pe toate modelele de Opel a integrat o sumedenie de noi aplicații și funcțiuni. De unele s-ar putea să nu ai nevoie, însă important e să nu-ți lipsească ceva extrem de util. Să le luăm pe rând.
Când ești în întârziere
Dacă te afli în situația de a fi pe fugă (se întâmplă mereu), e suficient să apeși butonul OnStar și un operator amabil îți va îndica exact unde este punctul de întâlnire și care este cea mai bună rută. În plus, îți poate trimite toate aceste date în navigația de la bordul autovehicului. Dacă nu ai sistem de navigație, atunci operatorul poate face pe GPS-ul și să te direcționeze la telefon.
În caz de furt de mașină
Autoturismul e urmărit în permanență prin GPS, astfel că misiunea poliției este mult ușurată în caz de furt auto. Tot ce trebuie să faci e să raportezi furtul la poliție. OnStar localizează autovehiculul Opel prin GPS și îi urmărește traseul. Astfel, poliția cunoaște locul în care se află autovehiculul în orice moment. Consilierii OnStar pot dezactiva în orice moment sistemul de pornire al autovehiculului – odată ce motorul a fost oprit, repornirea lui poate fi blocată.
Diagnoză în timp real
Sistemul inteligent îți asigură o diagnoză în timp real a mașinii, inclusiv atunci când în bord ți s-a aprins un beculeț de avertizare. E suficient să apeși butonul OnStar și să vorbești cu consilierul care îți răspunde. Cu ajutorul diagnozei la cerere, consilierul OnStar poate stabili, în cazul unei avarii, cât de gravă este aceasta și dacă se impune să mergi de urgență la un service auto.
Mai mult, OnStar îți ușurează sarcina și îți transmite adresa celui mai apropiat service auto Opel direct către sistemul tău de navigație.
„OnStar trimite pe e-mail o diagnoză în fiecare lună. Acesta conține informații importante despre funcționarea curentă a autovehiculului, de la durata de viață a uleiului până la presiunea din pneuri. Astfel,clienții au mereu la îndemână toate informațiile importante, spune Florentina Stoica.
Serviciul OnStar este dispionibil doar împreună cu aplicația de mobil myOpel, care se descarcă din Google Play Store sau AppStore. OnStar vine deja pe toate autoturismele Opel care au o echipare superioară. În cazul versiunilor standard, costul serviciului este de 490 de euro. În oferta de lansare, serviciile OnStar sunt oferite gratuit în primul an, iar abonamentul de date pentru Hotspot-ul Wi-Fi este gratuit pentru o perioadă de trei luni sau 3 GB (oricare dintre variante este prima). După perioada de probă, clienții pot cumpăra separat pachete de date pentru Hotspot-ul Wi-Fi. Și cât costă? Păi, costă!
„În momentul de față, tarifele sunt de 10 euro/lună sau 100 euro/an, prețuri cu TVA, însă având în vedere că perioada gratuită este de un an și că primele conturi OnStar abia au fost activate, aceste tarife pot suferi modificări până la momenul în care clienții vor începe să plătească servicii OnStar. În ceea ce privește abonamentul de date pentru Hotspot-ul Wi-Fi, aici există mai multe pachete de date:
1.Opțiunea Internet Auto pentru 24h: potrivită pentru o singură călătorie de o zi, valabilă pentru 24 de ore sau 15 GB la viteza 4G – costă 25 de lei.
2.Opțiunea Internet Auto pentru 28 zile: ideală pentru utilizare frecventă, valabilă 28 de zile sau 10 GB la 35 de lei sau 30 GB la 65 de lei.Termenii și condițiile sunt detaliate pe site-ul Opel: http://www.opel.ro/onstar/dupa-perioada-gratuita.html
Acest tip de sistem de siguranță a fost creat pentru reducerea semnificativă a accidentelor rutiere. Cred că, mai degrabă, scopul lui este să salveze mai multe vieți, căci accidentele rutiere nu are cum să le evite. În urma unor studii, Comisia Europeană a prognozat că implementarea sistemului eCall ar salva până la 2.500 de vieți în fiecare an în statele UE, dar ar aduce și economii substanțiale în bugetele țărilor membre. Accidentele rutiere presupun cheltuieli anuale de 160 de miliarde de euro din economia UE, iar echiparea tuturor mașinilor cu astfel de sisteme de siguranță ar duce la economii de 26 de miliarde de euro în fiecare an. Dacă ar fi să ne întoarcem puțin în timp, vom constata că țări în care industria auto e destul de dezvoltată au fost reticente ani de-a rândul în legătură cu implementarea acestui sistem (Danemarca, Franța, Irlanda, Letonia, Malta și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord).
Comisia Europeană a cerut ca acest sistem să fie implementat de bunăvoie în toată Europa până în 2009, însă totul s-a năruit din cauza refuzului acestor state. În octombrie 2012, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a reprezentat România la cel de-al 19-lea Congres Mondial pentru Sisteme Inteligente de Transport (Viena). Acolo, specialiștii români au prezentat aplicația implementată încă din vară la noi în țară, în premieră în Europa. Partea română a efectuat și o demonstrație pentru a arăta partenerilor europeni că noi nu doar ne pricepem la IT, dar le putem da și clasă vecinilor.
Sistemul eCall-112 a permis efectuarea unor apeluri din București, care apoi au fost recepționate pe o stație tip dispecer instalată în standul expozițional din Viena, conectată la internet printr-o rețea privată virtuală la SNUAU 112 București. Cei din sală au putut vedea modul în care se face apelul, poziționarea automată pe hartă a datelor despre accident și alertarea serviciilor de urgență din România, pentru intervenție și salvare. STS a primit atunci felicitări din partea Comisiei Europene.
Vezi cum funcționează eCall-112 în acest video: http://stiri.tvr.ro/romania-prima-ara-europeana-care-a-pregatit-infrastr...