Li se taie craca abonaților la banii statului. Socrul Mădălinei Ghenea este vizat
Fără studii de fezabilitate refăcute aiurea. Asta vrea șeful Companiei de Drumuri, care a arătat cu degetul spre proiectul Autostrăzii Sibiu-Pitești. Acesta are nevoie de o nouă documentație, pe care ar trebui să o facă Dan Stratan, socrul Mădălinei Ghenea, pentru 8 milioane de euro.
Avem bucăți de autostrăzi, iar lucrările merg cu încetinitorul. Pe lângă lipsa banilor și neseriozitatea constructorilor, ne lovim și de multă birocrație.
Un studiu de fezabilitate odată făcut trebuie reînnoit dacă lucrarea nu a demarat în doi ani, astfel că totul se blochează.
O luăm de la capăt și uite așa ajungem codașii Europei, în ceea ce privește infrastructura rutieră. Iar ”băieții deștepți” profită din plin de bălbele legislative și ajung să câștige bani grei de pe urma statului. Cine apucă să prindă un contract pentru efectuarea unui studiu de fezabilitate nu mai trebuie să muncească o viață.
”Sibiu-Pitești se poate face pe documentația din 2008”
Ştefan Ioniţă, directorul Companiei Naționale pentru Infrastructură Rutieră, vrea ca lucrările să nu mai depindă de noi documente, atâta timp cât studiile există deja.
Și a dat exemplul Autostrăzii Sibiu-Piteşti, care este blocată, tocmai pentru că studiul inițial a expirat în 2010, potrivit legislației.
”Sibiu–Piteşti este una dintre priorităţile noastre şi este un proiect ce poate fi promovat pe documentaţia din 2008. Am fost pe teren, am beneficiat de sprijinul Institutului Geologic Român, care a furnizat deja un document. Toate acestea vin să demonstreze valabilitatea studiului din 2008, şi nicidecum că soluţiile de atunci nu au fost cele optime. În definitiv relieful este acelaşi, nu s-au schimbat lucruri semnificative”, a declarat Ioniță.
Acesta a fost suținut de Nicolae Noica, fost ministru al Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, care s-a arătat contrariat de revizuirea frecventă a studiilor de fezabilitate.
„E nevoie de un act guvernamental prin care să stabilim reguli de păstrare, inventariere, cercetare a arhivelor, întocmite cu prilejul realizării studiilor proiectelor obiectivelor strategice, cu precădere ale studiilor geotehnice”, a punctat specialistul.
Dan Stratan, 8 milioane de euro pentru un nou studiu
O măsură care nu-i pică deloc bine lui Dan Stratan (54 de ani), socrul Mădălinei Ghenea. Supranumit „prinţul autostrăzilor din România”, acesta controlează firma Tecnic Consulting Energineering, care produce o căruţă de bani din proiecte de autostrăzi şi studii de fezabilitate pentru infrastructura rutieră.
Anul trecut, Stratan a câştigat un contract fabulos de circa 8 milioane de euro fix pentru revizuirea şi actualizarea Studiului de fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Piteşti. Banii vin de la Compania naţională de drumuri, adică de la bugetul de stat.
Alte contracte cu statul
- Aceeaşi firmă a primit contractul şi pentru proiectarea autostrăzii Sibiu-Piteşti, de data asta în parteneriat cu compania italiană Spea Ingegneria Europea din Milano.
- Tot firmei Tecnic Consulting Energineering i s-a încredinţat şi proiectul tehnic al autostrăzii Sibiu-Orăştie, care s-a dovedit a fi un dezastru. La scurt timp după inaugurare, şoseaua de viteză s-a surpat. Şi asta nu este tot!
- Omul a câştigat în octombrie 2014 un contract de circa 10 milioane de euro pentru proiectarea şi execuţia Podului de la Giurgiu, peste Dunăre.
- Potrivit B1 tv, majoritatea banilor disponibili în perioada 2012-2015 pentru servicii de proiectare de autostrăzi şi poduri sau tuneluri au mers în conturile firmei deţinute de Stratan şi la prietenii săi italieni.
- Putred de bogat, cu o avere estimată la 200 de milioane de euro, milionarul duce o viaţă de lux. La fel fiul său, Matei Stratan, care-şi permite să-i facă daruri cu multe zerouri soției sale, celebra Mădălina Ghenea.