Naşii de pe trenuri tot iau şpagă, dar cu grijă
La mai puţin de o lună de la scandalul “naşilor şpăgari”, obiceiul unor controlori de a primi bani de la călătorii frauduloşi a rămas neschimbat. Reporterii ziarului “Adevărul” au testat cinstea controlorilor de pe cinci trenuri. Doi “naşi” au primit bani, unul s-a “prins” la timp, iar doi au refuzat categoric.
Bucureşti - Ploieşti
Miercuri dimineaţă, în 14 noiembrie, am cumpărat bilet din Gara de Nord pentru Ploieşti şi ne-am urcat în primul tren Regio. Apare controlorul. În vagon nu erau mai mult de 10 persoane şi toate aveau bilet. În dreptul meu, "naşul" s-a trezit cu o bancnotă de 5 lei. S-a uitat speriat la mine, a întors capul în toate părţile, a văzut că e în siguranţă, apoi a luat banii tacticos, cu două degete. „Până unde?", a întrebat în şoaptă. I-am spus că până la Ploieşti, iar el a dat aprobator din cap, după care s-a îndepărtat.
Ploieşti - Urziceni
De la Ploieşti, ne-am urcat într-un alt tren Regio. Am pornit spre Urziceni, după ce mai întâi ne-am luat bilet. Nu trece mult şi apare „naşa". În compartiment, compostează biletele celor trei elevi, iar când vede banii întinşi de „călătorul fraudulos" cere pe un ton răspicat: „Biletul!". I-am spus că nu am şi a găsit soluţia. „Pregătiţi banii pentru bilet. Vă dau eu acum", a spus „naşa" şi a scos din geantă chitanţierul. Am oprit-o şi i-am arătat că sunt în regulă.
Urziceni - Bucureşti
La Urziceni ne-am urcat într-un alt tren spre Bucureşti. „Naşul" a apărut repede. A întrebat de bilete două femei în vârstă. Nu aveau, dar i-au întins „darul". Bagă repede banii în buzunar, apoi ajunge la mine. Îi întind banii, dar mă lovesc de un refuz categoric. „Nu se poate" şi scoate din geantă chitanţierul. Îi arătăm biletul şi nu mai taie chitanţă. Controlorul s-a uitat lung, dar nu s-a oprit însă din completat chitanţierul. „Tai pentru doamnele, că mi-au dat bani pentru bilet", explică el, înţelegând că l-am testat.
Bucureşti - Iaşi
A doua zi schimbăm Regio cu un InterRegio. Preţuri mai mari, şpaga mai mare. Ne-am îmbarcat în trenul de Iaşi cu gândul să coborâm la prima, la Ploieşti. Singur pe holul trenului, încercăm să-l ademenim pe „naş". Refuză bancnotele din mână şi scoate chitanţierul. Când i se arată biletul, întreabă: „M-aţi încercat?".
Ploieşti - Bucureşti
Trenul care mergea spre Capitală dinspre Galaţi, tot InterRegio. Apare controlorul. Îi întindem generos o bancnotă de 10 lei, în condiţiile în care biletul costă 17.40 lei. Zâmbeşte şi pare tentat. Se scarpină în cap, se uită împrejur, apoi verifică toaleta trenului să vadă dacă nu i se pune la cale un flagrant. Tentaţia era mare şi, cu toate suspiciunile pe care le avea, mi-a luat repede banii din mână şi bancnota a dispărut în buzunarul de la pantaloni.
Un angajat CFR explică modul în care funcţionează „mersul cu naşu'" după acţiunea procurorilor braşoveni de luna trecută. Sub protecţia anonimatului, el ne-a dezvăluit că toţi sunt acum mult mai precauţi şi nu mai acceptă bani de la oricine. „Navetiştii sunt cunoscuţi, sunt aceiaşi. De la ei iau bani, dar mai întâi examinează bine călătorii din vagon. Dacă i se pare ceva suspect, nu acceptă bani. Mai iau de la persoanele foarte în vârstă, de la ţăranii care nu reprezintă un pericol», a explicat, sub protecţia anonimatului, ceferistul.
Click! spune
Cel mai mare scandal privind şpăgile CFR a izbucnit la sfârşitul lunii trecute, când sute de controlori şi inspectori feroviari au fost săltaţi de oamenii legii pentru luare de mită. Potrivit anchetatorilor, ceferiştii ar fi prejudiciat statul cu nu mai puţin de 35 de milioane €, bani obţinuţi din şpăgile luate pe trenurile din România.