Reclama anilor Epocii de Aur revine în atenția românilor cu bani
Reclama a fost mereu la modă, chiar dacă în anii comunismului feroce a cunoscut o puternică cenzură. Chiar și atunci însă existau mesaje, dintre cele mai diverse, ce popularizau produse, evenimente sau legislația vremii. Într-un mod anost sau sec, fără nici un fel de atractivitate de cele mai multe ori, reclama epocii comuniste, indiferent de perioada ei istorică de început sau de sfârșit, a încercat să-și facă cât mai bine treaba pentru care fusese concepută.
Casa de licitații Artmark, înființată la București în aprilie 2008, a decis să organizeze marți, 19 aprilie, de la ora 19.30, la sediul său central o licitație dedicată ”Epocii de Aur”. Organizatorii au decis ca printre cele peste 150 de obiecte ce urmează a fi licitate să se numere și o serie de machete cu carcater publicitar în epoca comunistă, de care cu siguranță își vor aminti cu siguranță cei ce au trăit în epocă.
Interesant e faptul că prețurile de pornire sunt mai mult decât atractive. În licitație vor fi incluse, de asemenea, și o uniformă școlară sau de șoim al patriei, de membru al gărzilor patriotice – un veritabil coșmar al anilor „80, carnete de elev sau diverse documente de partid ale epocii. Nu lipsesc obiecte vestimentare, dintre cele mai diverse, dăruite cuplului Ceaușescu, dar nici medaliile cu care comuniștii îi răsplăteau ”pe cei mai dintre cei mai”.
Revenind însă la sectorul mediatic al licitației să spunem că printre produsele scoase ”la bătaie” se numără și un pachet de țigări ”Tractor”, cunoscut din anii „80, al cărui preț de pornire e de 15 euro.
Unul dintre cele mai scumpe materiale publicitare din licitație este ”Iliuță Pronosport”, adică macheta lui Loto-Prono realizată din metal argintat cu dimenisunile de 28x19,5 cm, al cărui preț de plecare în licitație e de 120 de euro.O reclamă pe tablă emailată care atrăgea în anii „70 românilor asupra jocului Loz în plic pronește de la 70 de euro bucata.
Posterul afișului filmului ”Războiul stelelor” dă tonul valoric al licitației
În replică, un alt afiș din tablă, care interzicea fumatul pe toată întinderea întreprinderii, e cotat la mai puțin de jumătate, doar 30 de euro. Organizatorii licitației au avut și umor, propunând, spre exemplu, un afiș din carton, de 30,5x49,5 cm, al cărui mesaj sec exprimă unul dintre principiile fundamentale ale economiei socialiste, ”Mărfurile vândute nu se primesc înapoi”, la valoarea de pornire de 70 de euro.
Diverse alte afișe suprind și azi prin ”infantilismul” textului. Cum ar fi, spre exemplu, cel dedicat băuturii Ci-Co, la modă în anii „70, când în România nu se putea vorbi despre Pepsi sau Coca-Cola. Afișul Ci-Co, de 24x19,5 cm, pleacă de la 25 de euro bucata. Un alt afiș, dedicat interzicerii consumului de alcool la locul de muncă, cu dimensiuni mari, 65,5x46,5 cm, are un preț de plecare de 20 de euro. Asta în timp ce un poster cu tematică de protecția muncii, ”Umbră deasă dar periculoasă”, din anii „70 – 80, de asemenea de dimensiuni mari, 61x42 de cm, intră în joc de la 50 de euro.
Posterele filmelor cu Stan și Bran, respectiv cu Florin Piersic, și ele de dimenisuni apreciabile, în jur de 70x50 de cm, au valori cuprinse între 50 de euro (pentru filmul românesc) și 70 de euro. Piesa de rezistență a licitației, și cea mai scumpă în fapt, plecând de la 150 de euro, e un afiș din epocă (mai exact din 1979) de la lansarea în România a peliculei americane de mare succes ”Războiul stelelor”, cu Harrison Ford și Alec Guinness, printre actorii din distribuție.