Uite cum arătau reclamele în comunism!
Vă mai amintiți cum arătau reclamele în comunism? Cele la Loz în plic sau la Ci-Co, la peștele oceanic, la Zarea, la CEC sau la Dacia? Cine a trăit acele vremuri știe că reclamele, pe care le întâlneam îndeosebi în almanahurile comuniste, erau mai mult propagandă decât publicitate. Click! vă prezintă câteva dintre mesajele publicitare emblematice din Epoca de Aur.
„Nicio masă fără pește!”, așa erau îndemnați românii să mănânce sănătos, pe vremea comunismului. Cu siguranță vă amintiți de crapul chinezesc congelat, care se găsea în galantarele alimentarelor.
Probabil că nu ați uitat nici de vestitul Ci-Co, sucul galben cu gust de portocale, mandarine sau lămâi, și nici de „șampania” de la Zarea sau de mult-doritul și căutatul Pepsi, la care, după anii 80, doar mai-marii partidului comunist aveau acces.
La loc de cinste se aflau reclamele la produsele Loteriei Române, cum era, de pildă, Lozul în plic, pe care le întâlneam în toate almanahurile vremii.
Dar de reclama la PECO vă mai amintiți? „Poate oare un Trabant/Remorca un elefant/E neverosimil?/ Cu benzina PECO totul e posibil”.
În prezentarea fabricii de la Cugir, care producea maşinile de spălat Alba Lux apare personajul Albă ca Zăpada şi mesajul: „Când piticii plecau la lucru, Albă ca Zăpada le spăla rufele în mai puţin de 10 minute. Cum? Cu maşina „ALBA LUX“. Ca să nu vorbim despre vestitele mașini de cusut „Veronica”, pe care le găseam, așa cum spunea reclama, „în comerțul de stat”.
Nu lipseau nici reclamele la produse cosmetice, cum erau, de exemplu, cele la parfumurile Miraj, cele la deodorantele Farmec, despre care se spunea în materialul publicitar că sunt recunoscute atât la nivel național, cât și la nivel mondial.
Ultra-cunoscute erau și reclamele la Dacia 1300, automobilul despre care se preciza cu mândrie că are „forță de dinozaur”. De asemenea, în reclama video la Dacia, clip realizat în 1968, se spunea că mașina „dezvoltă o viteză de 145 de km/oră, consumul de benzină scăzut, 8 litri/100 de kilomeri. Scaunele reglabile, numeroasele accesorii de ventilaţie şi iluminare şi confort, linia modernă şi întreţinerea extrem de economică sporesc considerabil atracţia noului atoturism care în aceste zile a şi pornit spre dumneavoastră“.
E imposibil să nu vă amintiți că peste tot apărea și publicitate la ADAS (Administrația Asigurărilor de Stat), astfel încât românii să nu uite să-și facă asigurarea auto.