Cum eviţi să-ţi iei ţeapă cu agenţia de turism
An negru pentru agenţiile de turism din România. Deşi responsabilii din domeniu spun că nu e o “modă”, tot mai mulţi operatori se confruntă cu probleme financiare. Click! îţi spune ce poţi face, înainte de a pleca la drum, dacă nu vrei să-ţi strici vacanţa. Dacă eşti printre cei păgubiţi, ai două opţiuni.
Când îţi rezervi o vacanţă în România e ca şi când ai plăti o locuinţă înainte să se construiască blocul. Nu ştii dacă locul de cazare îşi va păstra valabilitatea până la plecare, nici dacă agenţia va mai fi pe piaţă până atunci. Două agenţii de turism şi-au dezamăgit deja clienţii, aflându-se în imposibilitatea de a le mai furniza pachetele turistice. Genius Travel şi Mareea Comtur au cerut intrarea în insolvenţă, lăsându-i pe turişti cu ochii în soare. Ei au acuzat probleme financiare insurmontabile. Mai mulţi operatori au fost afectaţi înacest an de situaţia politică din Turcia. Iată la ce să fii atent înainte de a pleca într-o vacanţă.
Verifică licenţa agenţiei
Orice operator din turism este obligat să deţină licenţă emisă de Autoritatea Naţională pentru Turism. Acest document se regăseşte pe site-ul operatorului şi are caracter permanent, atâta vreme cât respectă cerinţele legale, ne-au spus reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.
Poliţa de asigurare, obligatorie
Singurul mod în care îţi poţi recupera banii plătiţi pe vacanţe care nu au avut loc este prin poliţa de asigurare, în caz de insolvenţă. Agenţia de turism este obligată să încheie o astfel de poliţă cu o firmă de asigurări din ţară. Vestea proastă e că plafonul asigurat este de doar 50.000 de dolari, în cazul turoperatorilor, motiv pentru care nu toţi turiştii şi-ar putea recupera banii cheltuiţi pe serviciile care n-au mai fost prestate. Fondul de garantare al agenţiilor de turism ar elimina orice neplăceri cauzate de operatori clienţilor. Executivul are pe masa de lucru un proiect de realizare a unui fond, la care să contribuie fiecare agenţie, pentru acoperirea daunelor aduse turiştilor. Sumele care ar trebui să fie la dispoziţia celor nemulţumiţi de activitatea agenţiilor urmează să fie stabilite în funcţie de cifra de afaceri a fiecărui operator.
Verifică dacă există brevet de turism
Documentul atestă că persoanele carelucrează în agenţie sunt pregătite profesional pentru a desfăşura activităţi de turism. Toate aceste documente ar trebui să se găsească pe site-ul agenţiei. Chiar şi lipsa unui dintre ele ar trebui să-ţi dea de gândit. Pentru confirmare, consultă şi pagina web a Autorităţii Naţionale pentru Turism.
Atenţie la preţul vacanţei!
O “ofertă” de vacanţă care nu e parte a unei campanii promoţionale ar trebui să-ţi ridice serioase semne de întrebare. De exemplu, cine şi-ar putea imagina că un sejur de 7 nopţi în Dubai, la 5 stele, poate costa 200 de euro de persoană?
Ce faci dacă ai fost păgubit
Cei 1.100 de români care şi-au rezervat în acest an vacanţe prin Mareea Comtur au două posibilităţi pentru a-şi reduce la minimum paguba. Pot alege alte destinaţii, puse la dispoziţie de alţi operatori în cuantumul celor deja plătite, sau să renunţe la vacanţă şi să-şi ceară banii înapoi. În primul caz, au la dispoziţie sejururi în staţiunile de pe Litoralul românesc sau locuri de cazare în Skiathos, Lefkada şi Delta Dunării.
În plus, s-au oferit cazări în apartamente din Mamaia Nord, conform reprezentanţilor ANAT. Dacă nu vor să schimbe vacanţa, turiştii trebuie să se adreseze firmei de asigurare (în acest caz Generali) pentru returnarea banilor prin poliţa de asigurare. Se depun astfel o cerere, chitanţe pentru serviciile plătite şi toată comunicarea avută cu agenţia.