Vrei să-ţi cumperi o poliţă RCA? Uite ce obligaţii au asigurătorii!
Autoritatea pentru Supraveghere Financiară a publicat pe site-ul instituţiei un ghid de bune practici pe care trebuie să le respecte orice societate de asigurare în relaţia sa cu clienţii.
Iată cele mai importante obligaţii pe care le au asigurătorii!
Constatarea daunelor, în 3 zile
În ceea ce priveşte efectuarea constatării şi reconstatării avariilor, societatea de asigurare trebuie să respecte termenele în toate cauzele de daună avizate: maximum 5 zile lucrătoare respectiv 3 zile lucrătoare. După expirarea termenelor legale pentru efectuarea constatării, respectiv reconstatării daunei, în lipsa unui proces-verbal eliberat de societatea de asigurări, persoana păgubită poate apela la orice expert tehnic autorizat în vederea constatării sau a reconstatării daunelor şi stabilirii soluţiilor tehnice necesare remedierii avariilor. Societatea de asigurare poate formula obiecţiuni în termen de 5 zile de la data luării la cunoştinţă. Dacă nu are nimic de obiectat, trebuie să elibereze un document de acceptare a soluţiilor tehnice propuse.
Documentul de acceptare a reparaţiei, în 5 zile
Societatea de asigurare are obligaţia de a emite documentul de acceptare a reparaţiei în termen de maximum 5 zile după efectuarea tuturor verificărilor necesare. În caz contrar, firma va trebui să notifice clientul cu privire la întârziere şi la efectuarea de investigaţii suplimentare. Asigurătorul are obligaţia de a întocmi procesele-verbale de constatare în sensul cuprinderii tuturor avariilor vizibile, rezultate din accident, cu stabiliarea de soluţii tehnice. Aceste documente trebuie înmânate persoanei păgubite.
Asigurătorul poate contesta soluţiile service-ului auto
Firma de asigurare poate formula obiecţii asupra soluţiilor tehnice adoptate de service-ul auto. Aceste obiecţii trebuie însă formulate în scris pe baza unei expertize tehnice efectuate de un expert autorizat. Termenul e de maximum 10 zile lucrătoare de la data la care a fost înştiinţat cu privire la reparaţiile respective.
Poate face propriile investigaţii
Societatea de asigurare are dreptul de a efectua investigaţii doar în mod justificat, evitându-se ca termenul de instrumentare a dosarelor de daună să fie prelungit artificial şi să tindă spre limita maximă de 3 luni.
Întocmirea ofertelor de despăgubire
În stabilirea ofertelor de despăgubire, societăţile de asigurare trebuie să utilizeze sisteme de specialitate pentru evaluarea daunelor auto, astfel încât cuantumul despăgubirii ofertat să fie just şi să ţină seama de aducerea bunului avariat la starea anterioară producerii evenimentului rutier. Se va lua în considerare calitatea pieselor cu care autoturismul era echipat la momentul producerii accidentului. Ofertele de despăgubire stabilite nu trebuie să conducă la îngrădirea dreptului persoanei păgubite de a repera vehiculul în orice unitate de specialitate.
Stabilirea despăgubirilor
Asigurătorul are obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată pentru daunele suferite în urma accidentului rutier produs potrivit pretenţiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite cu probe. În lipsa unei cereri de despăgubire, întocmirea ofertelor de despăgubire şi acordarea despăgubirilor se vor face astfel încât să permită remedierea tuturor avariilor rezultate în urma evenimentului rutier respectiv.
Cum se procedează în caz de daună totală
În caz de daună totală, societatea de asigurări trebuie să ofere persoanei păgubite, în termen de 10 zile, o informare care să cuprindă: modul de calcul al daunei, comunicarea posibilităţii de valorificare a maşinii într-o unitate specializată în reciclarea vehiculelor, comunicarea obligaţiei persoanei păgubite de a prezenta asigurătorului dovada radierii din evidenţa circulaţiei a vehiculului valorificat.