Activitatea impresionantă a lui Petru Tamașdan, bunicul Geaninei Ilieș. A fost unul dintre cei mai apreciați piloți ai țării, cu 7 milioane de kilometri parcurși, echivalentul a 175 de rotații în jurul Pământului

Ultima actualizare:

Geanina Ilieș (40 de ani) se poate mândri cu un membru al familiei care a scris istorie pentru țara noastră. Jurnalista este nepoata lui Petru Tamașdan, unul dintre cei mai apreciați piloți români, care și-a dedicat întreaga viață pentru aviație.

Petru Tamașdan, Geanina Ilieș / Foto: captură video TVR, Instagram
Petru Tamașdan, Geanina Ilieș / Foto: captură video TVR, Instagram

Într-o postare de pe rețelele sociale, Geanina Ilieș a povestit pentru prima oară despre bunicul ei. Ea a publicat un mesaj emoționant, în care a precizat valorile pe care Petru Tamașdan: „Omul care m-a format și pe care îl voi ține în sufletul meu toată viața. Petru Tamașdan a fost bunicul care m-a învățat tot ceea ce este mai minunat pe lumea asta. Să fii om, să iubești tot ceea ce faci și să trăiești viața cu demnitate”, a scris prezentatoarea TV.

Cine a fost Petru Tamașdan

Petru Tamașdan s-a născut la Pecica, județul Arad, pe 28 iunie 1926, și a fost unul dintre cei mai apreciați piloți români. Și-a dat seama din copilărie că își dorește să piloteze, iar la vârsta de 17 ani, a obținut semnătura părinților, în ciuda reticenței mamei sale:

De când am început să gânguresc, să vorbesc, am spus că vreau să zbor ca o pasăre cu cioc de fier. Mama a reținut acest lucru, iar la 17 ani, când am vrut să încep zborul, trebuie să dispensă de vârstă. Am păcălit-o, am trimis-o pe Aeroportul Mocrea, de lângă Ineu, la 50 de km. de Arad, am aranjat cu instructorul ca să zboare cu mama mea, a zburat cu un plator cu dublă comandă… A fost o bucurie, la aterizare era îmbujorată, încă se mai uita la aparatele de zbor… Atunci, aproape că m-a obligat să mă fac aviator”, spunea fostul pilot în emisiunea „Surprize, Surprize”.

17.000 de ore de zbor, 7 milioane de km. parcurși și peste 1 milion de pasageri

După această experiență, Petru Tamașdan și-a urmat visul și a început studiile. A absolvit Școala Militară de Aviație Tecuci, devenind pilot miliar, iar ulterior a avansat până la gradul de căpitan comandor. A fost, de asemenea, comandant de aeronavă, precum și coamndant adjunct de detașament IL-18 pentru TAROM. Pe parcursul carierei sale, a acumulat 17.000 de ore de zbor, a transport peste un milion de pasageri în siguranță și a parcurs mai mult de 7.000.000 km, echivalentul a 175 de rotații în jurul Pământului, potrivit cs-mb.ro. „Am făcut eforturi extraordinare de a transporta peste un milion de pasageri, în țară și în străinătate”, a mai spus el în emisiune.

Mai mult, Tamașdan a deschis numeroase rute aerine internaționale, printre care: București-Karachi-Colombo (1968), București-Moscova-Novosibirsk-Habarovsk-Tokyo (1970), București-Benghazi-Lagos (1975) și București-Alger-Abidjan (1976).

De șapte ori, aproape de pericol

De-a lungul carierei, Petru Tamașdan a trecut prin cel puțin șapte momente dificile, iar, pe lângă experiența remarcabilă, ceea ce l-a ajutat să ducă la bun sfârșit fiecare misiune, a fost credința în Dumnezeu, dar și sprijinul familiei:

Ne-a mai ajutat și Dumnezeu. Eu consider că, aviatorii când se ridică, vorbesc de piloții de linie, când sunt la mare înălțime, sunt mai aproape de Dumnezeu. El ne protejează…

De cel puțin vreo 7 ori am fost în situații foarte dificile, dar am avut îngerii mei protectori. În primul rând, mama, familia, care știau că plec și erau convinse că o să mă întorc. Asta m-a determinat în momentele critice să fiu foarte lucid și să iau o decizie, mai ales că simțeam în ceafă privirile pasagerilor și sentimentul de disperare, de teamă… Nu mă mai gândeam la nimic decât să rezolv problema respectivă… Și am rezolvat”, mai povestea fostul pilot.

Petru Tamașdan s-a remarcat și ca instructor, poet, scriitor și editorialist. 



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Adrian Sârbu. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
notre dame redeschidere jpg
tren, foto shutterstock jpg
AEP inquam jpg
incidentul diatlov jpg
image png
lapte jpg
image png
image
actualitate.net
image
actualitate.net