Un copil a murit într-o maşină care a luat foc. Producătorul, obligat să despăgubească familia cu o sumă uriașă
Producătorul auto american Crysler a fost condamnat de un tribunal din statul Georgia la plata unor daune de 150 de milioane de dolari pentru moartea unui băiat de patru ani într-un accident din 2012, când rezervorul Jeep-ului în care se afla a luat foc în urma unei coliziuni.
Verdictul pune capăt unui proces care a adus în centrul atenţiei modelele mai vechi de SUV-uri ale Chrysler, la care rezervoarele de carburant pot lua foc în cazul în care vehiculele sunt lovite din spate, relatează Wall Street Journal, informează Mediafax. Juraţii au constatat, după ce au deliberat mai puţin de două ore, că producătorul auto este vinovat pentru moartea copilului.
SUV-ul Jeep Grand Cherokee, fabricat în 1999, a luat foc din cauza unei scurgeri de carburant din rezervorul poziţionat după axul posterior al vehiculului, în urma unei coliziuni din spate provocate de o camionetă. Producătorul Jeep-ului, Chrysler, a fuzionat între timp cu grupul italian Fiat şi se numeşte FCA US, parte a grupului Fiat Crhysler Automobiles. Potrivit juriului, compania "a acţionat neglijent, fără să ia în considerare vieţile umane în proiectarea şi vânzarea modelului Jeep SUV şi fără să avertizeze că vehiculul poate reprezenta un pericol".
Un purtător de cuvânt al Fiat Chrysler şi-a exprimat dezamăgirea în legătură cu acest verdict, precizând că producătorul auto va lua în considerare un apel la această decizie. Producătorul auto a susţinut că vina pentru moartea copilului o poartă şoferul camionetei, care a lovit Jeep-ul cu o viteză atât de mare încât rezervorul Jeep-ului nu avea cum să reziste. Potrivit avocaţilor companiei, Jeep-ul îndeplinea standardele fenderale de siguranţă pentru rezervoarele de combustibil, la momentul în care a fost fabricat.
În 2013, compania a acceptat să recheme 1,56 de milioane de SUV-uri Jeep Grand Cherokee şi Liberty, fabricate în perioada 1993-2007, pentru a remedia problemele legate de poziţia rezervoarelor.
Juriul a impus Chrysler plata unor daune de 120 de milioane de dolari pentru viaţa copilului şi alte 30 de milioane de dolari pentru durerea şi suferinţa acestuia, după ce a decis că vina aparţine Chrysler în proporţie de 99% şi 1% şoferului camionetei care a provocat accidentul. Verdictul ar putea atrage mai multă atenţie asupra modelelor mai vechi de SUV-uri ale Chrysler, asociate la un moment dat de autorităţile de reglementare cu decesul a 51 de persoane. Fiat Chrysler a reuşit deocamdată să evite atenţia atrasă de General Motors cu rechemările legate de senzori de aprindere defecţie, precum şi de producătorul japonez de air bag-uri Takata. Cele două companii au fost amendate de autorităţile de reglementare, iar reprezentanţii acestora au fost audiaţi în Congres şi la Departamentul de Justiţie, din cauza problemelor de siguranţă ale vehiculelor.