Liceeni fără direcție! 3 din 4 tineri cer îndrumare în alegerea carierei. Psiholog: „Experiențele de viață lipsesc”
Mai bine de jumătate dintre liceeni spun că sunt dezorientați cu privire la alegerea unei cariere, iar rețelele de socializare ajung adesea să le influențeze alegerile mai mult decât experiențele reale. În lipsa unor programe eficiente de orientare profesională și a contactului direct cu lumea muncii, adolescenții riscă să își construiască viitorul pe baza unor iluzii și așteptări nerealiste.

Peste 50% dintre liceenii români nu știu ce carieră să urmeze
Un sondaj ADN Vocațional realizat, recent, arată o realitate îngrijorătoare: peste 50% dintre liceenii români nu știu ce carieră să urmeze după terminarea studiilor. Mai mult, trei din patru spun că ar avea nevoie de o persoană care să-i îndrume, dar nu știu către cine să se îndrepte.
Această confuzie generalizată este accentuată de lipsa accesului la experiențe concrete: de la joburi part-time, la internshipuri sau activități de voluntariat care ar putea să le ofere repere clare despre piața muncii și despre propriile abilități.
Psiholog: „În realitate, tinerii nu sunt pregătiți să facă față eșecurilor (...)"
În lipsa acestor repere, tinerii ajung să-și caute inspirația pe TikTok, Instagram, YouTube sau alte platforme de socializare, urmând modele de carieră idealizate, dar deseori deconectate de la realitate. Influencerii devin sursă de orientare profesională, iar idei precum “vreau să fiu content creator” sau “vreau să trăiesc din pasiune” se conturează mai repede ca niște vise decât planuri concrete de viață.
„Este o generație crescută în online, unde totul pare ușor și instant. În realitate, tinerii nu sunt pregătiți să facă față eșecurilor, să accepte un refuz la interviu sau să înțeleagă procesul real de construire a unei cariere. Din păcate, în școli se face prea puțină consiliere vocațională, iar experiențele de viață care ar putea aduce claritate lipsesc cu desăvârșire”, spune psihologul Mihaela Dinu.
„Sincer, nu știu ce vreau să fac (...)"
Ea atrage atenția că este vital ca tinerii să experimenteze cât mai devreme roluri sociale și profesionale diverse, pentru a-și contura un profil autentic. „Fără contact cu realitatea muncii, orice alegere profesională rămâne o teorie. Iar multe dintre aceste alegeri, făcute în necunoștință de cauză, duc la abandon universitar, insatisfacție profesională și chiar probleme de sănătate”, adaugă specialista.
Ana, elevă în clasa a XI-a la un liceu din București, recunoaște că se simte pierdută în fața viitorului: „Sincer, nu știu ce vreau să fac. Am zile în care îmi doresc să urmez Psihologia, apoi mă gândesc la Design, alteori la ceva cu social media. Mă inspir din ce văd în online. Nu-mi dau seama ce mi s-ar potrivi cu adevărat”.
Consilierii școlari lipsesc din școli
Problema este agravată de lipsa unui sistem coerent de consiliere vocațională în școli. Deși legislația prevede existența unui consilier școlar în fiecare unitate de învățământ, în realitate, numărul specialiștilor este mult sub necesar, iar accesul elevilor la consiliere individuală este limitat. În multe licee, un singur consilier deservește sute de elevi, ceea ce face imposibilă o îndrumare autentică și personalizată.
Pe de altă parte, oportunitățile de muncă part-time pentru elevi sunt extrem de reduse, mai ales în afara marilor orașe. Fără contexte care să le permită să experimenteze concret ce înseamnă un loc de muncă: cu responsabilități, reguli, interacțiune umană și rezultate palpabile, tinerii ajung să-și contureze așteptări nerealiste.
„Sistemul educațional trebuie să creeze punți între elevi și lumea reală (...)"
Psihologii propun soluții clare: introducerea mai multor ore de orientare vocațională în programa școlară, parteneriate cu unele companii pentru stagii de practică, facilitarea implicării în proiecte de voluntariat și crearea de platforme digitale interactive pentru explorarea carierei. „Sistemul educațional trebuie să creeze punți între elevi și lumea reală. Altfel, îi condamnăm la alegeri făcute la întâmplare sau din presiune. Și nu e doar despre viitorul lor, ci despre viitorul întregii societăți”, avertizează specialistul.
Pentru tinerii de azi, alegerile profesionale sunt mai dificile ca oricând. Presiunea de a reuși, avalanșa de informații din online și lipsa ghidării reale creează ceva periculos. Soluția nu este doar să le cerem să „știe ce vor”, ci să-i însoțim pe drumul autocunoașterii, cu instrumente reale, oameni competenți și contexte care să-i ajute să-și definească sensul profesional.

































