Tinerii români, victimele gurii lumii: doar 1 din 5 face ce gândește, restul se lasă influențați de cei din jur
Unul din doi români s-a gândit la părerea altora, a simțit presiune și lipsă de sprijin sau a fost descurajat de cei din jur atunci când a luat decizii legate de profesia pe care să o aleagă, potrivit unui studiu Unlock Research realizat pentru ING Bank România în octombrie 2025. Studiul scoate la iveală cât de prezentă este „gura lumii” în viața românilor și cum influențează libertatea de a-și urma aspirațiile.

Rezultatele cercetării apar în contextul lansării platformei de brand „Liber să tot fii”, un manifest pentru libertatea de a trăi fără teama de judecata celorlalți, o campanie care încurajează oamenii să ia decizii în acord cu propriile valori și dorințe.
Tinerii, cei mai vulnerabili la presiunea socială
Cea mai mare victimă a gurii lumii este entuziasmul tinerilor și al antreprenorilor.
65% dintre tineri simt că opiniile negative le influențează libertatea de a alege o meserie. Unul din doi români nu a avut parte de sprijin atunci când și-a dorit să devină antreprenor. Doar 1 din 5 tineri alege să nu țină cont de părerea altora când își aleg o carieră sau pentru a urma calea antreprenoriatului, se arată în comunicatul ING Bank România.
În ciuda acestei presiuni, mulți români aleg să își urmeze propria cale. „42% dintre români declară că au luat propriile decizii atunci când și-au ales profesia, în timp ce, în cazul antreprenoriatului, doar 38% nu au ținut cont de părerile celor din jur.”
„Antreprenorii la început de drum sunt cei mai expuși la gura lumii. Jumătate dintre românii care și-au dorit să devină antreprenori nu au primit sprijin sau au ținut cont de opiniile altora.
Procentul este însă notabil mai mare în cazul generației 18-24 de ani, cu 64% dintre tineri care declară că nu au avut parte de susținere în decizia de a deveni antreprenori.
Prin urmare, doar unul din cinci (19%) reprezentanți ai acestei grupe de vârstă alege să nu țină cont de părerea altora pentru a urma calea antreprenoriatului”, potrivit comunicatului ING.
Muntenia, cea mai expusă la descurajare
„La nivel regional, locuitorii din București și Ardeal au parte de mai mult sprijin atunci când devin antreprenori (31% în București și 32% în Ardeal), însă gura lumii este în continuare puternică.
Cel mai mare grad de rezistență este înregistrat în Muntenia, unde mai mult de jumătate dintre români spun că au fost descurajați sau nu au avut parte de sprijin când au ales să meargă pe cont propriu.
Cu toate acestea, 38% dintre munteni au ales să nu țină cont de gura lumii, însă aproape un sfert dintre ei (24%) au făcut ce au spus ceilalți. Cel mai mare procent de antreprenori care ignoră opiniile negative este înregistrat însă în București, cu 44% dintre respondenți care aleg să facă așa cum vor ei.”
Potrivit ING Bank România, studiul arată că presiunea socială continuă să influențeze deciziile esențiale ale românilor, fie că vorbim despre alegerea unei cariere sau despre pasul spre antreprenoriat.



































