Orbital București. Proiectul de drumuri care vor face legătura între oraș și noua Centură București
Se lucrează la noua Centură București, denumită și A0, astfel că autăritățile iau în calcul construirea unei rețele de zece drumuri radiale, 30 noduri și descărcări rutiere, care să intersecteze 30 de localități. Fără ele, ne va fi imposibil atât să ajungem pe viitoarea autostradă, dar și să ieșim de pe ea. Și asta pentru că actuala infrastructură nu va face nici față și nici nu există legături în unele zonele.
Proiectul se numește Orbital București, costă circa 600 de milioane de euro și se află în faza studiilor de prefezabilitate.
Acesta înseamnă zece drumuri radiale, cu o lungime totală de 96,11 km, 30 de noduri și descărcări, care vor intersecta 30 de localități.
Practic, se dorește ca Orbital Bucureşti să conecteze Coridorul IV Pan-european cu Regiunea Bucureşti-Ilfov.
”Aici, avem doar 11 intrări și ieșiri, și acelea doar pe autostrăzi și drumuri naționale, și nici măcar toate drumurile naționale nu au conexiune cu A0, cum este, de exemplu, DN 3. Autostrada A0 nu trebuie folosită doar pentru tranzit, ci pentru a genera dezvoltare și impact economic major pentru regiune. Din acest motiv, am gândit ca extensiile de la coridoarele principale de transport europene către zonele economice foarte dezvoltate să facă parte și să fie finanțate din coridorul de bază. În cadrul grupului de lucru format din experți din Ministerul Transporturilor, Consiliul Județean Ilfov, Primăria Capitalei, am analizat aceste probleme și am identificat necesitatea implementării următoarei etape de dezvoltare: între cele două inele rutiere din jurul Capitalei -A0 și Centura actuală să realizăm noi drumuri, pe care le-am numit radiale, care să facă legătura dintre Coridorul IV- A0 cu zona economică București. Am realizat practic intern, un fel de studiu de prefezabilitate pentru cea mai mare parte dintre radialele propuse”, a explicat Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, pentru jurnaluldeilfov.ro.
Irinel Scrioșteanu: ”Drumurile vor avea patru benzi ”
Potrivit acestuia, drumurile vor avea patru benzi, câte două pe sens, plus o zonă mediană de cel puțin opt metri, care în primă fază să fie spațiu verde și să separe sensurile.
”Ulterior, aici ne putem permite o dezvoltare a transportului alternativ, gândind pentru această zonă mediană poate o linie de tramvai, metrou ușor sau să o dedicăm exclusiv ca spațiu pentru liniile de autobuze. Vom crea astfel un spațiu de dezvoltare spre interior, nu spre exterior, evitând să mai demolăm, să mai regândim mutarea de rețele utilitare”, a continuat liberalul Scrioșteanu.
Ciprian Ciucu, președintele PNL București. ”Ar fi ciudat să avem o nouă Centură a Bucureștiului și să nu avem drumuri care să ducă la ea”
Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6 și președintele PNL București susține întru totul proiectul, pe care-l vede extrem de benefic.
”Ar fi ciudat să avem o nouă Centură a Bucureștiului, în regim de autostradă și să nu avem drumuri care să ducă la ea. Consilierii Partidului Național Liberal respectă angajamentele asumate în fața bucureștenilor. Susținem marile lucrări de infrastructură în zona metropolitană București -Ilfov! Reducerea congestiei în trafic și a poluării aerului din București se pot realiza doar prin investiții considerabile. Drumurile radiale înglobate în Orbital București au fost trasate respectând obiectivele proiectului, astfel încât, acestea leagă marile bulevarde radiate ale municipiului București și a DNCB cu A0, dar și conexiuni între localități din aria metropolitana la A0, intersectând un număr total de 30 de localități”, a scris Ciprian Ciucu pe pagina sa de Facebook.
Orbital București. Pe unde trec cele 10 drumuri radiale
- DR1 – Vest Expres, are o lungime de 9,03 km și realizează legătura între Autostrada A0 – Drumul Național Centura București (DNCB) – Bd. Timișoara, având un cost estimat de 76,30 milioane de euro cu TVA;
- DR2 – Autostrada A1, are o lungime de 12,02 km și scopul proiectului este de extindere la trei benzi pe sens între km 10 și km 23 a Autostrăzii A1. Costul estimat este de 42,90 milioane de euro cu TVA;
- DR3 – Giulești Expres, drum radial care are o lungime de 10,37 km, conectează Săbăreni la Autostrada A0, se prelungește până la DNCB, apoi realizează legătura cu Calea Giulești. Costul estimat este de 72,62 milioane de euro cu TVA;
- DR4 – Nord Expres, cu o lungime de 12,59 km, realizează conexiunea localității Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungește spre DNCB și Bd. Poligrafiei. Costul total estimat este de 102,39 milioane de euro cu TVA;
- DR5 – Pipera Expres are o lungime de 10,53 km și realizează legătura între Autostrada A0 și localitățile Otopeni – Tunari – DNCB – Pipera – Băneasa Nord. Costul total estimat este de 85,97 milioane euro cu TVA;
- DR6 – Afumați Expres, drumul radial care realizează conexiunea Autostrăzii A0 cu DN2, devenind o variantă de ocolire a localității Afumați. Are o lungime de 4,39 km și un cost total de 34,14 milioane de euro cu TVA;
- DR7 – Est Expres are o lungime totală de 6,10 km și conectează Moara Domnească la Autostrada A0 și realizează legătura municipiului București la A0 prin Dobroești – Pantelimon – DNCB – A0. Costul estimat este de 58,34 milioane de euro cu TVA;
- DR8 – Splai Expres cu o lungime de 5,49 km conectează Autostrada A0 cu municipiul București prin legătura la DNCB și Splaiul Unirii, dar și conexiunea cu zona metropolitană prin Nodul Cernica. Costul total estimat este de 36,51 milioane de euro cu TVA;
- DR9 – Sud Expres, are o lungime de 13,86 km și realizează conexiunea Vidra – Autostrada A0 – DNCB – B.dul Metalurgiei / Gara Progresu. Costul estimat este de 96,44 milioane de euro cu TVA;
- DR10 – Măgurele Expres realizează legătura Autostrăzii A0 la DNCB – Parc Industrial Măgurele – Prelungirea Ferentari. Are o lungime de 9,62 km și un cost total estimat de 76,65 milioane de euro cu TVA.
Orbital București. Noduri rutiere principale
De asemenea, în proiectul Orbital București, sunt propuse două noduri rutiere principale, care au rolul de a conecta rețeaua rutieră existentă la Autostrada A0.
- Nodul rutier 1 va conecta cu drumul județean DJ 200, la Autostrada A0, pe teritoriul localității Ștefăneștii de Jos și are un cost total estimat de 7,14 milioane de euro cu TVA;
- Nodul rutier 2 este propus pentru realizarea legăturii între DN 3 la Autostrada A0 (Pantelimon), având un cost total estimat la 14,90 milioane de euro cu TVA.
Centura București, gata în 2023
Autostrada București reprezintă un nou inel de autostradă în jurul orașului, cu o lungime de 102 km, și se va conecta cu autostrăzile deja existente: A1, A2 și A3.
Segmentul Sud al Autostrăzii București
Segmentul Sud al autostrazii A0 este împărțit în trei loturi, pentru care au fost anuntați câștigătorii licitațiilor în aprilie-mai 2019:
- Lotul 1, A2 - CF902 (Jilava), 16,3 km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 830.679.662,15 lei, fără TVA. Contract semnat în august 2019;
- Lotul 2, CF902 (Jilava) - DN6, 17 km, câștigator Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 750.849.942,12 lei, fără TVA. Contract semnat;
- Lotul 3, DN6 - A1, 17,5 km, câștigător asocierea Aktor SA - Euro Construct Trading SRL, preț de 853.422.022,52 lei, fără TVA, termen de execuție 42 de luni. Contract semnat.
Segmentul Nord al Autostrăzii București
Segmentul Nord al autostrazii A0 este împărțit în patru loturi:
- Lotul 1, DJ601 - DN1 (Corbeanca), 17,5 km, câștigat de Nurol Insaat Ve Ticaret A.S., cu preţul de 746.763.568,57 lei, fără TVA. Se așteaptă eventuale contestații;
- Lotul 2, DN1 (Corbeanca) - DN2 (Afumați), 19 km, în licitare;
- Lotul 3, DN2 (Afumați) - DN3 (Cernica), 8,6 km, în licitare;
- Lotul 4, DN3 (Cernica) - A2, 4,5 km, în licitare.
În prezent, se lucrează pe două din cele trei tronsoane din partea de sud și se așteaptă debutul lucrărilor în zona de nord.
Potrivit datelor CNAIR din septembrie, Lotul 1 Glina și Vidra ajunsese la un stadiu al construcției de 8,6%, iar Lotul 2 Vidra și Bragadiru, la 25%.