7 mistere în jaful din Pasul Gutâi
Zgârciţi în declaraţii până acum, comportamentul celor trei angajaţi, din timpul jafului, dar şi cel al reprezentanţilor firmei de transport valori ridică multe semne de întrebare.
Nici până ieri, G4S nu i-a anunţat oficial pe anchetatori despre valoarea exactă a sumei de bani care se afla în maşina blindată în momentul atacului, asta după ce, imediat după incident, au vehiculat două sume, una de 100.000 de lei, iar alta de 280.000 de lei.
Pentru a se cunoaşte însă exact cu ce pradă au fugit tâlharii, firma responsabilă de transport va trebuie să dovedească cu acte fiecare bănuţ.
Mai mult, tâlharii, care au regizat cu mare grijă lovitura, au „uitat" să mai ia un sac cu doar 40.000 de lei, pe care l-au închis cu cei trei angajaţi ai firmei de transport valori, şi pe care l-au păzit aşa cum trebuie până la venirea poliţiştilor.
Şi SMS-ul de ajutor trimis cu greu, după vreo 20 de minute, de unul dintre agenţii, sechestraţi de blindată, unui coleg ridică suspiciuni.
De ce nu a sunat la 112, la numărul unic de urgenţă, care funcţionează şi în zone în care nu există semnal la telefonul mobil?
De ce atacatorii, care nu păreau nişte amatori, nu le-au luat celor trei agenţi şi telefonul mobil, care le-ar fi putut stopa sau cel puţin, îngreuna planul de scăpare, şi le-au luat doar pistoalele?
Mai rămâne şi traseul ales pentru transportul de bani, care nu a fost aprobat de autorităţi. Este o zonă bine ascunsă în munţi, strâmtă, împădurită, tocmai bună de atac, cu semnal slab la telefonia mobilă.
Asta i-a ajutat pe hoţi să dispară şi mai repede cu maşinile, pe care apoi le-au abandonat pe un drum forestier.
Blindata şi alte trei maşini folosite de indivizii mascaţi au fost găsite repede de anchetatori, însă o alta, o maşină de teren, a fost găsită a doua zi de la atac, tot în zona Pasului Gutâi.
Două dintre autoturisme fuseseră furate din Baia Mare chiar în dimineaţa atacului, alta din Dej în seara dinaintea jafului, iar alta în luna iulie.
Poliţiştii încearcă să stabilească acum dacă există vreo legătură între hoţii de maşini şi falşii poliţişti, care în momentul tălhăriei purtau combinezoane de culoare kaki, lucru care ar fi trebuit să le dea de gândit angajaţilor G4S că nu sunt poliţişti adevăraţi.
Ieri, anchetatorii maramureşeni formaseră deja un cerc de suspecţi în acest caz, după ce au ridicat urme de la locul atacului şi i-au audiat mai multe ore pe agenţi, dar şi martorii incidentului.
«Nu-şi vor recupera banii de la firma asiguratoare»
Patronul firmei Shelter Security, Alin Ionescu, soţul Cristinei Spătar, a spus că, din cauza greşelilor pe care compania G4S şi angajaţii acesteia le-au făcut, firma asiguratoare nu le va mai înapoia nici măcar un bănuţ, din suma prădată de hoţi.
„Compania de transport valori G4S trebuia să trimită o maşină de însoţire, care să asigure asistenţa blindatei. Angajaţii nu trebuiau să coboare din maşină, chiar dacă erau opriţi de poliţişti. Prezentau actele printr-un orificiu, care în interior este acoperit cu un material blindat şi plecau mai departe. Nici măcar în cazul unui accident grav, provocat sau nu de vreun echipaj, agenţii nu au voie să coboare din blindată. Am fost avertizaţi de poliţişti că în ţară s-au reîntors hoţii români sau străini, care nu se vor feri să ne atace", a mai spus Alin Ionescu.