Blatter jupoaie pielea africanilor
În momentul în care s-a anunţat că Africa de Sud va fi prima ţară de pe continentul african care va găzdui Campionatul Mondial, preşedintele FIFA, Sepp Blatter, a declarat că fotbalul va fi redat cu această ocazie publicului larg.
După ediţiile precedente din Germania, Japonia şi Coreea de Sud, unde preţurile erau inaccesibile maselor de microbişti, acum urma un turneu final popular, la care putea să asiste oricine.
Nu e însă popular, ci mai degrabă populist. Mai întâi au fost problemele cu biletele. FIFA conta pe o afluenţă de fani africani care să vină de pe tot continentul, dar biletele puse puse în vânzare pe internet au rămas nevândute din două motive: preţul minim de 35 de euro a fost considerat prea mare, iar în Africa Internetul e la fel de accesibil ca televiziunea 3D la noi.
Şefii fotbalului au încercat să o dreagă, scoţând la vânzare bilete la casele stadionului, la preţuri speciale pentru africani, de numai 15 euro, dar nici aşa nu s-au cumpărat toate.
Luând astfel cunoştinţă de puterea de cumpărare scăzută a negrilor din Africa de Sud, unde 25% din populaţie nu are un loc de muncă, era de aşteptat ca FIFA să umble măcar la preţurile produselor pe care le comercializează în zona stadionului.
Bineînţeles că nu s-a întîmplat aşa, Blatter preferând să mai jupoaie şi el un rând de piele de pe spatele africanilor. Un cârnat cu pâine e 4 euro, un hot-dog e 2,5 euro, un sandwich 3 euro, o bere 3 euro, o cola 2 euro, totul dublu faţă de preţurile din oraş.
Aşa s-a ajuns ca la buticurile de la stadioane să nu fie niciun client, în timp ce la un magazin McDonald's din incinta complexului sportiv să fie cozi de o sută de persoane. Aceleaşi probleme sunt şi cu produsele sportive: o minge originală Jabulani costă 110 euro, o replică 25 de euro, un tricou original e 80 de euro, iar o replică 20 de euro. Nimic nu e mai ieftin de 5 euro: brelocuri, mascote, căni sau brăţări, doar-doar visteria FIFA va mai umple câţiva saci.