Copiii din România încep să fumeze şi de la 6 ani!
Potrivit rezultatelor studiului "Impactul pictogramelor de pe pachetele de ţigări asupra adolescenţilor din România", 6% dintre adolescenţii între 14 şi 18 ani au încercat cel puţin o dată să fumeze, iar 24% dintre ei fumează în prezent. Rezultatele studiului arată că acest fenomen încă prezintă atractivitate, principalul motiv pe care copiii şi adolescenţii îl declară ca motivaţie pentru a se apuca de fumat fiind acela că îi face să pară mai importanţi.
Potrivit realizatorilor studiului, pachetele de ţigări sunt evident mai puţin atractive pentru adolescenţi de la introducerea pictogramelor, însă imaginile încep să se banalizeze cu timpul şi ar trebui schimbate.
Studiul, realizat la nivel naţional pe un eşantion de 1.400 de adolescenţi, a arătat că aproximativ jumătate dintre aceştia au atitudini şi comportamente de respingere faţă de ţigări, din cauza imaginilor de pe pachete. Unul din doi adolescenţi încearcă în mare sau foarte mare măsură sentimente de dezgust generate de imaginile tipărite (50%) pe pachetele de ţigări, iar 45% dintre aceştia încearcă sentimente de "îngrijorare şi nelinişte". Studiul arată că pictogramele influenţează decizia adolescenţilor de a se apuca sau nu de fumat - 51% dintre tineri au declarat că sunt influenţaţi în mare măsură de acestea.
Sunt influenţaţi, de asemenea, şi tinerii care deja fumează, jumătate dintre ei declarând că au încercat să renunţe la fumat din cauza avertismentelor legate de sănătate. Ca urmare a inscripţionării, tinerii încearcă să evite mesajele - 30% acoperă imaginea atunci când iau ţigări din pachet, 28% nu privesc pachetul atunci când iau o ţigară şi 23% cumpără sau cer vânzătorului un anumit tip de pachet de ţigări cu un anumit text. Studiul arată de asemenea că, în prezent, un adolescent din cinci (19%) fumează zilnic, 17% ocazional şi aproape două treimi (64%) sunt nefumători.
Pictogramele au fost introduse în România la 1 iulie 2008 şi au devenit obligatorii începând cu 1 iulie 2009. Aceste studii sunt printre primele din Europa care explorează impactul acestei măsuri de sănătate publică.
Studiul privind impactul asupra adolescenţilor a fost realizat în perioada iulie 2008 - octombrie 2009 de Institutul de Pneumologie „Marius Nasta" şi Totem Communication, fiind finanţat de Development Research Centre Canada. Studiul despre impactul pictogramelor asupra adolescenţilor a fost realizat în premieră, fiind prima oară când se analizează efectul pictogramelor asupra adolecenţilor.