Crăciun de coşmar pentru britanici după Brexit. Rafturile magazinelor ar putea rămâne goale, iar carburanţii vor fi raţionalizaţi
Presa britanică anunţă un Crăciun de coşmar post-Brexit! Guvernul a cerut raţionalizarea combustibililor pentru a asigura benzina necesară pentru aparatul de stat, iar marile lanţuri de magazine anunţă că în curând nu vor mai avea ce pune pe rafturi.
În urmă cu cinci zile, guvernul condus de Boris Johnson a decis emiterea a 5.000 de vize temporare pentru şoferii de camioane din UE pentru a evita suspendarea aprovizionării cu produse la finele lui 2021, când, conform Brexit, intrarea pe teritoriul Regatului Unit se va face doar cu viză. Acest lucru însă nu rezolvă problema, care este mult mai amplă, având în vedere că în prezent Marea Britanie e aprovizionată de 54.000 de camioane conduse de şoferi proveniţi din UE şi ţări non-UE. E doar o soluţie pe termen scurt, care nu rezolvă problema deficitului de şoferi de camioane de pe piaţa muncii din regatul Unit.
Însă aceasta nu e singura problemă. Marea Britanie a fost nevoită să raţionalizeze combustibilii din cauza faptului că în ultimele săptămâni peste 5.000 de benzinării au rămas fără combustibili şi doar 8.400 mai funcţionau după ce şoferii britanici au dat buzna să îşi facă provizii.
Asociaţia companiilor petroliere au explicat că ”această criză se va rezolva în câteva săptămâni” şi că a fost cauzată de deficitul de şoferi care conduceau cisternele. Asociaţia Transportatorilor Rutieri din Marea Britanie susţine că ţara are un deficit de 100.000 de şoferi de camion, ca urmare a faptului că unii dintre ei au părăsit această industrie, a Brexitului şi a pandemiei de coronavirus, care a oprit pregătirea şi testarea de noi şoferi timp de aproximativ un an. Conform Daily Mail, preţurile la bere, băuturi carbogazoase, legume, fructe, carne şi băuturi alcoolice vor creşte neaşteptat de mult.
O altă criză apărută pe fondul Brexit este conflictul privind pescuitul în jurul insulei Jersey, aflate între Franţa şi Marea Britanie, care este independentă şi se află sub protecţie militară britanică. UE şi Regatul Unit îşi dispută dreptul de exploatare a peştelui din această regiune, acuzându-se reciproc de încălcarea prevederilor acordului Brexit. Pe plan intern, guvernul Johnson este acuzat că a administrat prost ”tranziţia post-Brexit”, iar asociaţiile din industria alimentară şi transporturi arată că ”Regatul Unit va intra în mod clar în colaps economic”.
De la 1 octombrie, românii intră cu pașaport în Anglia
Începând de azi, 1 octombrie 2021, cetăţenii europeni nerezidenţi pot intra în Marea Britanie și Irlanda de Nord exclusiv în baza pașaportului valabil, informează MAE. Tot de azi, 1 octombrie 2021, cetăţenii români nerezidenţi nu mai pot intra în Regatul Unit în baza cărţii de identitate. Conform informaţiilor comunicate de autorităţile britanice, cetăţenilor europeni (inclusiv cetăţenilor români) nerezidenţi în Regatul Unit, care nu vor respecta regulile, li se va interzice accesul pe teritoriul britanic, arată comunicatul de presă al MAE. De la 1 ianuarie 2021, cetățenii români nerezidenți pot călători spre/ tranzita prin Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în scop turistic/ vizită, pentru șederi de scurtă durată, pentru o perioadă de până la 6 luni într-un an, fără a necesita o viză de intrare.
Criza, amânată 21 de luni post-ieşirea din UE
La 31 ianuarie 2020, ora 0.00 (1.00 ora României), Marea Britanie a încetat a mai fi membru al Uniunii Europene după 47 de ani de parteneriat. Despărţirea oficială are loc la mai bine de trei ani după ce peste 17 milioane de britanici au votat pentru Brexit. Acordul despărţirii a fost elaborat de guvernul Johnson şi apoi negociat şi aprobat de reprezentanţii celor 27 de ţări europene încă din luna octombrie a anului trecut. Până în 2021, nu vor avea loc schimbări majore în privinţa liberei circulaţii a cetăţenilor europeni, a asigurărilor de sănătate, în privinţa rezidenţei pe teritoriul Marii Britanii sau a cetăţenilor britanici în ţările europene şi pe plan financiar. Între 2021 şi 2023 vor avea loc negocieri privind acordurile vamale, de securitate, acordurile economice şi noul statut al Marii Britanii în noul peisaj politic european.