Cum ne pregătim pentru vacanţa unui copil cu autism

Ultima actualizare:
Copilul trebuie familiarizat cu toate activităţile pe care le va face în vacanţă
Copilul trebuie familiarizat cu toate activităţile pe care le va face în vacanţă

Cu toţii aşteptăm vacanţa de vară. Dar pentru un copil cu autism este posibil să fie doar o altă etapă stresantă, solicitantă, cu sentimente de supraîncărcare şi momente în care cei din jur pun presiune pe el. Dar, cu sfaturile de mai jos, vă puteţi bucura cu toţii de timpul liber departe de casă.

Odată cu terminarea terapiei într-un cadru structurat, e greu să pastram rutinele şi structura reconfortantă pe care o oferă terapia. Aici intervin părinţii care-şi pot pregăti copilul prin intermediul unui plan bine conceput şi prezentat copilului cu ceva timp înainte de începerea vacanţei.  Cu ajutorul psihologului clinician Carmen Hotar, am aflat care sunt paşii de urmat pentru pregătirea unui copil cu o astfel de afecţiune.

“Întotdeauna orarele vizuale au fost de ajutor în lucrul cu copiii cu autism. Puteţi expune povestea vacanţei în imagini (o serie de poze şi desene explicite) sau filmuleţe cu alţi copii în vacanţă, pentru că acest lucru îl poate ajuta pe copil să se familiarizeze cu activităţile pe care doriţi să le faceţi în această perioadă“, spune Carmen Hotar, psiholog clinician.

Îndeamnă-l să socializeze cu alţi copii!
Îndeamnă-l să socializeze cu alţi copii!

Ce  „trucuri” ne pot ajuta să menţinem copilul într-o zonă de confort

- Călătoria cu maşina/avionul poate fi uneori o provocare. Puteţi începe cu o vizită la aeroport. Apoi e nevoie să vă gândiţi la activităţi mai lungi pe care copilul să le poată face într-un spaţiu destul de restictiv şi pe o perioadă de timp mai lungă, în funcţie de nevoile şi preferinţele lui (filme sau jocuri video, reviste cu benzi desenate, cărţi cu poveşti, anumite lucruri preferate – perna, păturica, păpuşa, maşinuţa etc.). În cazul în care veţi călători cu avionul, e nevoie să-i explicaţi copilului întreg protocolul. Înţelegerea şi acceptarea îl vor ajuta să aibă o atitudine pozitivă.  - În cazul în care veţi fi cazaţi la un hotel, o idee bună este să îi arătaţi imagini cu dormitorul, holul, recepţia, parcarea. Puteţi afişa pozele pe un panou pe care copilul să îl vadă mereu. Dacă un copil nu acceptă astfel de schimbări majore, puteţi încerca să găsiţi o pensiune unde regulile nu sunt atât de stricte şi unde puteţi să faceţi anumite schimbări de decor.

- Atunci când pregătiţi masa şi se adună familia, încercaţi să vă apropiaţi de atmosfera unui restaurant (lumina, muzica, aranjamentul mesei, zgomot).- Consumaţi genul de alimente pe care le veţi alege şi în vacanţă, astfel încât să ştiţi dacă sunt sau nu agreate de copil şi să-i puteţi oferi o stare de confort atunci când va alege meniul la restaurant.- Prezentaţi-i copilului hainele pe care le va purta în vacanţă şi încercaţi să-l şi probaţi cu ele, astfel încât să recunoască textura, croiala şi chiar culoarea lor.- Pregătiţi copilul pentru mediu. În vacanţă poate merge la bunici, la un alt membru al familiei sau într-un mediu nou (hotel). Puteţi lua cu voi anumite jucării sau obiecte cu care este familiarizat acasă şi care să-i ofere o stare de relaxare dacă apar momente în care sunt copleşiţi de stimularea senzorială.

- Nu-l izolaţi! Din contră: încurajaţi copiii şi adulţii să intre in contact cu el, să aibă discuţii despre subiectele lui preferate, să intre în jocuri şi să comunice. Este o ocazie foarte bună de a generaliza ceea ce a învăţat de-a lungul anului la terapie.

- Zgomotul de fond  este unul din elementele sensibile şi greu de suportat. În acest caz îi puteţi oferi copilului o alternativă: desene animate, jocuri, muzică la căşti sau orice altă recomandare dată de terapeutul copilului.- Puteţi face un calendar prin care copilul să înţeleagă numărul de zile rămase până la vacanţă. Astfel, el va fi pregătit şi nu va percepe plecarea ca pe o acţiune intruzivă.- Încercaţi să faceţi un „antrenament de situaţii” (cum să dea mâna cu o altă persoană, cum să-şi spună numele, să ceară anumite activităţi preferate).- Oferiţi-i copilului recompense de fiecare dată când are un comportament pozitiv. Recompensarea copilului trebuie să aibă continuitate.Folosiţi elemente din terapia ABA, astfel încât trecerea de la o activitate la alta să nu fie bruscă:  prima data facem „x”, apoi trecem la „y”, etc.- Responsabilizaţi-l cu anumite sarcini pe care să le poată duce la bun sfârşit. De exemplu: când ajungem la hotel, primeşti cheia şi deschizi tu, mergem cu liftul şi apeşi tu pe buton.- Fiţi atenţi la semnele de anxietate ale copilului şi la nevoile lui senzoriale. Dacă este foarte activ, localizaţi parcuri sau spaţii de joacă unde se poate mişca în voie şi se poate calma. Puteţi alerga împreună pe plajă, face exerciţii în apă, puteţi să vă jucaţi în nisip, atunci când copilul devine agitat.


    Îndeamnă-l să socializeze cu alţi copii!
Îndeamnă-l să socializeze cu alţi copii!

- Încercaţi să fiţi cât mai realişti. Copilul poate să perceapă vacanţa într-un mod cu totul diferit faţă de voi. Aşa că înarmaţi-vă cu răbdare, înţelegere şi optimism – chiar dacă vacanţa nu va ieşi aşa cum v-aţi imaginat, este o experienţă pe care o trăiţi împreună cu copilul vostru şi din care veţi avea multe de învăţat. Nu vă creaţi alte griji superficiale; fiecare vacanţă petrecută într-un spaţiu străin reprezintă o mică victorie şi un pas important în procesul de terapie. Fiecare zâmbet şi interacţiune cu o persoană nouă reprezintă încă o luptă câştigată.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
diabet jpg
liviu dragnea 8 JPG
varza murata 505587 webp
bunt erleuchtet chinas jpg
image png
Warren Buffett FOTO Profimedia jpg
turcia jpg
casa jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net