E ger! Ce să faci ca să-ţi pornească maşina la cheie
Ultima actualizare:
Până miercuri, aproape întreaga ţară se află sub cod portocaliu de ger, iar în Capitală se vor înregistra peste noapte şi până la - 23 de grade Celsius. La aceste temperaturi extreme, şoferii ar trebui să aibă mare grijă de maşinile lor dacă vor să mai plece cu ele din parcare. Iată 8 sfaturi care îţi vor ajuta maşina să pornească la prima cheie!
- Verifică bateria - Iarna, bateria maşinii tale e mult mai solicitată la pornire decât pe timp de vară, iar puterea ei scade şi cu până la 50%. Îţi dai seama cât de afectată e la – 20 de grade Celsius. E recomandat să testezi bateria la un service auto dacă aceasta e mai veche de 3 ani. Verifică contactele să nu fie uzate, deteriorate sau ruginite. Stinge casetofonul, luminile farurilor, lumina din interior, ventilaţia sau ştergătoarele înainte de pornirea motorului. În aceste zile, peste noapte, este recomandat să iei bateria în casă, pentru a o proteja de ger.
- Porneşte zilnic motorul - În condiţii de ger, motorul trebuie pornit periodic. De asemenea, şoferii ar trebui să verifice şi, la nevoie, să înlocuiască filtrul de carburant.
- Foloseşte un ulei de motor de calitate - Utilizarea unui ulei de motor de calitate bună este la rândul său importantă deoarece starea tehnică precară a motorului poate îngreuna pornirea autoturismului în condiţii de ger.
- Ai nevoie de o trusă de urgenţă - Şoferii care pleacă la drum lung în condiţii de iarnă trebuie să aibă la ei o trusă cu: lanţuri antiderapante, sac de nisip sau sare, lopată pentru zăpadă, racletă pentru gheaţă, o pătură, haine de schimb, mâncare şi apă pentru situaţii de urgenţă. Recomandat ar fi să ai un GPS cu hărţile actualizate şi un încărcător pentru telefon sau laptop.
- Ridică ştergătoarele – Când afară temperaturile scad sub zero grade sau se anunţă ninsori abundente, ridică ştergătoarele. Astfel, vei evita ca ele să îngheţe pe geam. Dacă te afli într-o astfel de situaţie, dezgheaţă-le, iar abia apoi porneşte-le. În caz contrar, mecanismul lor se va strica. Cumpără o soluţie pentru curăţarea geamurilor care să reziste la temperaturi scăzute.
- Nu folosi apă caldă ca să dezgheţi geamurile –Există o mulţime de produse antiîngheţ: spray-uri pentru geamuri, încuietoare, chedere etc. În nici un caz nu folosi apă caldă pentru îndepărtarea peliculei de gheaţă de pe parbriz! Foloseşte, pentru început, o perie sau o măturică pentru a da jos zăpada, apoi elimină gheaţa cu racleta sau un spray special.
- Nu acoperi maşina cu prelată – Când se anunţă geruri puternice, nu acoperi, pe timp de noapte, maşina cu prelată. Motivul? Materialul textil va îngheţa, iar dimineaţa, când vei dori să pleci, îţi va fi greu să dai prelata jos. Pe de altă parte, din cauza îngheţului aceasta se „lipeşte” de caroserie şi poate deteriora vopseaua.
- Nu ridica frâna de mână – Mulţi şoferi au obiceiul ca, după ce parchează, să ridice frâna de mână. Iarna s-ar putea ca mecanismul acesteia să se defecteze. Mai exact, cablul poate îngheţa, iar frâna de mână se poate bloca.
6 sfaturi ca să circuli în siguranţă pe zăpadă şi polei
Campionul Titi Aur ne dă câteva sfaturi pe care orice şofer ar trebui să le respecte atunci când circulă cu maşina pe zăpadă, gheaţă şi polei.
- Cum frânăm în siguranţă – Dacă accelerezi brusc pe zăpadă, roţile vor pierde aderenţa, iar tu s-ar putea să pierzi controlul maşinii. La fel şi cu frânarea – dacă apeşi brusc pedala, roţile se pot bloca. Aceste reguli sunt valabile dacă ai maşină fără ABS.
- Cum parcăm pe zăpadă – Când parchezi, căldura degajată de roţi va topi zăpada, aceasta se va transforma în apă, iar apoi apa va îngheţa prinzând şi anvelopele. Dacă parchezi pe zăpadă, fă câteva manevre înainte – înapoi pentru a trasa o potecă.
- Ce faci când derapezi – Schimbă într-o viteză inferioară şi nu brusca volanul deoarece ai putea intra pe contrasens sau ieşi în decor.
- Frânează înaintea virajelor – Înaintea virajelor se frânează uşor, iar odată ce ai intrat în curbă trebuie să accelerezi uşor. Dacă nu, este posibil ca maşina să derapeze şi să înceapă să se rotească.
- Nu brusca comenzile în curbe – Nu trage brusc de volan şi nu frâna violent. De asemenea, nu accelera în treaptă de viteză inferioară. Foloseşte în astfel de situaţii o treaptă de viteză cât mai înaltă. Însă, nu folosi o frână de motor violentă! Rişti să blochezi roţile!
- Nu tura motorul la demaraj – De pe loc se pleacă uşor, fără a tura motorul. Pentru ca maşina să nu se împotmolească în zăpadă, iar pneurile să prindă aderenţă, plecarea de pe loc se face la turaţii mici.