Eşti şofer începător? Uite ce nu te-au învăţat la şcoală!
Abia ţi-ai luat carnetul? Asta nu înseamnă că ştii să conduci ca orice alt şofer şi nici că stăpâneşti maşina perfect. Dimpotrivă! La şcoală, instructorii nu te învaţă multe lucruri. Specialiştii site-ului rca-ieftin.ro ne spun care sunt acestea şi de ce ar trebui să conduci încet şi prudent.
Folosirea corectă a frânelor
Toate maşinile noi în Uniunea Europeană beneficiază de ABS ca dotare standard. Totuşi, mulţi şoferi, mai ales cei începători, nu ştiu să folosească acest sistem în beneficiul lor. Frânarea în caz de pericol trebuie să fie una fermă, iar zgomotele şi pulsaţia pedalei de frână trebuie ignorate: ele nu sunt un semn că maşina e avariată.
Menţinerea calmului
Este foarte important să rămânem calmi în trafic şi stăpâni pe noi pentru a ne putea concentra la maximum în situaţiile limită. Din păcate, orele petrecute cu instructorul la şcoală sunt prea puţine pentru ca viitorul şofer să fie expus situaţiilor tensionate din trafic. Iar dacă se întâmplă ceva, instructorul va prelua imediat controlul maşinii, nu te va lăsa pe tine să te descurci singur. De aceea, pregătirea acestei abilităţi de menţinere a calmului se face în timp. Ca primă regulă, încearcă să eviţi accelerarea şi frânarea bruscă, precum şi trasul puternic de volan. De asemenea, fii foarte atent la ce fac ceilalţi participanţi la trafic şi lasă-i pe şoferii mai „îndrăzneţi” să îşi vadă de stilul lor de condus fără să te enervezi.
Cum se efectuează depăşirile
Şcolile de şoferi se limitează la condusul prin oraş şi mai puţin la condusul în afara oraşului. Astfel, un şofer începător sau care nu are multă experienţă nu va şti cum să efectueze o depăşire corectă, deoarece un simţ al anticipării şi o judecată rapidă de moment se dezvoltă doar în timp, după mulţi kilometri parcurşi la volan. Manevra de depăşire este una dintre cele mai dificile pentru un proaspăt şofer – ca dovadă numărul mare de accidente rutiere survenite din manevre de depăşire nereuşite.
Condusul pe autostradă
Din păcate, accesul la autostrăzi este foarte limitat în România. De aceea, şoferii începători nu ajung să conducă pe autostradă imediat ce şi-au luat permisul. Un lucru de altfel extrem de periculos, pentru că vitezele mari şi, în general, condiţiile în care se circulă pe autostradă diferă total de cele din oraş. Astfel, unii şoferi pot fi speriaţi sau pur şi simplu nu ştiu pe ce bandă să circule sau cum să se încadreze pe autostradă la intrarea de pe un drum secundar. De asemenea, mulţi nu ştiu nici care este distanţa pe care trebuie s-o păstreze faţă de maşina din faţă.
Cum să ţii mâinile pe volan
Datorită existenţei airbag-ului, mâinile pe volan în timpul condusului vor fi ţinute întotdeauna la ora 9 şi la ora 3. Amplasarea mâinilor în această poziţie duce la o mai bună manevrare a volanului, precum şi la reducerea considerabilă a riscului rănirii în eventualitatea unui impact. Cu toate acestea, mulţi instructori neglijează acest aspect. Imaginează-ţi că şofezi iarna, şi, la un moment dat, pe drumul pe care conduci apare o porţiune de gheaţă, iar maşina derapează uşor. Tu eşti cu o mână pe volan la ora 12. Gândeşte-te la şansele pe care le ai de a controla maşina. Nici una!