Unde se află și cum arăta primul drum din istoria Europei. O minune inginerească a preistoriei
Una dintre cele mai remarcabile descoperiri arheologice ale Europei a fost realizată în anii 1980, încă dinainte ca progresul tehnologic modern să ne ajute să înțelegem complexitatea civilizațiilor preistorice.

Este vorba despre primul drum cunoscut din istoria Europei, o adevărată minune inginerească a preistoriei, situat în apropierea satului Nieuw-Dordrecht, parte a municipalității Emmen, din provincia Drenthe, Olanda, scrie Historia.
Această construcție străbătea pe o distanță de cel puțin un kilometru o zonă mlăștinoasă, demonstrând priceperea inginerească a comunităților eneolitice.
O descoperire uimitoare
Descoperirea acestui drum a fost un proces lung, ce s-a desfășurat pe mai multe decenii. Încă din perioada extragerii turbei, în secolul al XIX-lea, muncitorii din zonă au găsit fragmente de bușteni dispuși asemănător unui pod.
Totuși, abia încetarea lucrărilor și interesul arheologilor au permis identificarea acestuia ca fiind un drum preistoric.
Construit din bușteni lungi, ațășați transversal pentru a asigura stabilitatea în terenul moale al mlaștinii, acest drum avea o lățime de peste doi metri.
Analizele dendrocronologice au confirmat vechimea sa impresionantă: drumul a fost construit în jurul anului 2600 închr, adică acum peste 4500 de ani, la finalul eneoliticului, perioada de tranziție dintre epoca pietrei și epoca bronzului.

Zona din jurul Nieuw-Dordrecht era locuită de comunități eneolitice care practicau agricultura și creșterea animalelor, fiind, de asemenea, influențați de credințe spirituale ce venerau zeițe ale fertilității.
Acest drum, unic în Europa preistorică, ar putea fi un indiciu despre complexitatea rețelelor de transport ale acelor vremuri.
Un proiect abandonat
Interesant este faptul că drumului descoperit îni Nieuw-Dordrecht pare a fi doar o parte a unui proiect mai amplu.
Cercetările indică faptul că inițial se intenționa construirea unui drum de aproximativ 13 kilometri, care să traverseze întreaga mlaștină.
Cu toate acestea, doar un kilometru din traseu a fost finalizat. Motivele pentru care construcția a fost abandonată rămân necunoscute, dar ipotezele includ conflicte intertribale, tulburări sociale sau, pur și simplu, lipsa necesarului de resurse pentru a finaliza proiectul.