2021, anul misiunilor spațiale! Omenirea a bifat un an istoric și plin de acțiuni îndrăznețe

La începutul anului SUA, Emiratele Arabe Unite și China au dus la bun sfârșit trei misiuni pe planeta Marte și turismul spațial a început să înflorească la scurt timp după testarea rachetelor create de companiile spațiale deținute de cei doi miliardari Jeff Bezos (Blue Origin) și Elon Musk (SpaceX).

Misiunea NASA se ”spionare” a Soarelui - foto:Gettyimages

În 2021, au avut loc 130 de misiuni spațiale de succes. Mai mult decât atât, s-a semnat primul contract de 55 de milioane de dolari și primul civil din istoria omenirii a stat 12 zile la bordul Stației Spațiale Internaționale. Iată principalele misiuni de succes din 2021!

Telescopul spațial James Webb lansat cu succes la 24 decembrie 2021 - foto: Gettyimages

Telescopul spațial James Webb

La 24 decembrie Agenția Spațială Europeană și Agenția Spațială Canadiană, împreună cu NASA, cu lansat în spațiu observatorul spațial de 9 miliarde de dolari James Webb. Acesta va călători la 1,5 milioane km unde va orbita în jurul Soarelui. Dotat cu senzori infraroșii, observatorul cosmic va putea studia originile universului.

Roverul Perseverence, ochii omenirii de pe Planeta Roșie - foto: Gettyimages

Trei misiuni pe Marte

Trei misiuni spațiale diferite care au vizat Planeta Roșie au fost încununate de succes. La 18 februarie, NASA a trimis în craterul Jezero Roverul Perseverence cu misiunea de a descoperi forme de viață microbiene. Sonda Hope aparținând Emiratelor Arabe Unite a ajuns pe porbita planetei Marte la 9 februarie și misiunea chineză Tianwen-1 a ajuns la destinație la 10 februarie. Sonda chineză a ajuns în zona cunoscută sub denumirea Utopia planitia.

Primul zbor pe o altă planetă

Elicopterul Ingenuity a fost lansat de la bordul Roverului Perseverance și a făcut primul zbor pe Marte la 19 aprilie. Zborul a durat 39 de secunde și a fost considerat un succes total de către savanții NASA. Evenimentul a fost un omagiu pentru frații Wright care au zburat în premieră în 1903.

În 2021, s-a dat startul în turismul spațial - foto: Gettyimages

Start în turismul spațial

În timp ce turismul terestru a suferit din cauza restricțiilor impuse de COVID-19, turismul spațial a înflorit. Jeff Bezos și Richard Branson au lansat turismul pe orbita terestră, prin intermediul companiilor lor Blue Origin și Virgin Galactic. Actorul William Shatner a devenit cel mai bătrân om în Cosmos, la 90 de ani și miliardarul Yusako Maezawa a fost primul pământean la bordul SSI.

Primul film turnat în spațiu

Regizorul rus Klim Șipenko și Iulia Peresild au câștigat competiția cu Tom Cruise după ce au petrecut 12 zile bordul Stației Spațiale Internaționale unde au filmat ”The Challenge”. Ei l-au convins și pe cosmonautul rus Anton Șkaplerov să apară în ecranizarea lor.

Misiunea de pe Soare

În decembrie, NASA a anunțat că prima navetă spațială pământeană a ajuns în corona solară. Sonda solară Parker a intrat în atmosfera Soarelui încă din aprilie 2021, însă anunțul a fost făcut mai târziu. Sonda îi va ajuta pe cercetători să înțeleagă furtunile și exploziile solare.

Distrugerea unui asteroid

În luna noiembrie, NASA a lansat o navă care a costat milioane de dolari cu scopul de a o prăbuși intenționat pe un asteroid. Misiunea DART (Double Asteroid Redirection Test) are ca scop studierea modului în care un corp ceresc poate fi redirecționat și cum poate fi protejată Terra în cazul unei coliziuni iminente cu un meteorit.

Regele Charles  foto   GettyImages jpg