A fost dezlegat misterul. Cine este tânărul elegant fotografiat la Luvru în ziua jafului. „Nu am vrut să spun imediat că sunt eu”
O imagine surprinsă în ziua jafului spectaculos de la Luvru a atras atenția, devenind una dintre cele mai discutate fotografii ale anului. În ea apare un tânăr elegant, cu vestă, cravată și o pălărie fedora în stil vechi, stând printre polițiști înarmați. Mii de oameni au comentat imaginea și au lansat o serie de teorii, care mai de care mai fantastice. Unii l-au crezut detectiv, alții complice, iar unii au fost convinși că fotografia e o creație a inteligenței artificiale.

După săptămâni de speculații, misterul a fost elucidat. Tânărul există cu adevărat, așadar nu este o imagine AI, are 15 ani și i-a plăcut să țină lumea în suspans.
Un adolescent în centrul unui mister mondial
Când Pedro Elias Garzon Delvaux, un adolescent de 15 ani, și-a dat seama că o fotografie realizată de Associated Press cu el la Luvru, în ziua jafului bijuteriilor coroanei, adunase milioane de vizualizări, primul său instinct nu a fost să lămurească misterul. Dimpotrivă, scrie Associated Press.
Pedro Elias Garzon Delvaux este un adolescent de 15 ani, pasionat de modă și de literatura polițistă. „Nu am vrut să spun imediat că sunt eu. Misterul trebuia păstrat”, a mărturisit el pentru AP.
Fan al lui Sherlock Holmes și Hercule Poirot, care locuiește împreună cu părinții și bunicul său în Rambouillet, la vest de Paris, Pedro a decis să se joace puțin cu suspansul lumii întregi.
În timp ce teoriile se învârteau în jurul misteriosului necunoscut din fotografia „Omul Fedora”, detectiv, complice, fals creat de inteligența artificială, el a hotărât să tacă și să privească.
„Nu am vrut să spun imediat că sunt eu”, a spus el. „Această fotografie are un mister, așa că trebuie să-l lași să dureze.”
În ziua jafului, el, mama și bunicul său veniseră să viziteze muzeul, fără să știe că acesta fusese închis din cauza incidentului.
„Am întrebat polițiștii de ce porțile erau încuiate”, își amintește tânărul. Exact în acel moment, fotograful AP Thibault Camus a declanșat aparatul, surprinzând scena care avea să devină virală.
„Doar treceam pe acolo. Nici măcar nu știam că s-a făcut fotografia.”
Câteva zile mai târziu, un prieten l-a anunțat că imaginea avea milioane de vizualizări.
„Mi-a spus că am apărut în New York Times. Nu se întâmplă în fiecare zi”, spune Pedro zâmbind. În curând, rude din Columbia, prieteni din Austria și colegi de școală i-au trimis capturi de ecran: „Îmi spuneau: ‘Ai devenit o vedetă.’”
Eleganță, artă și un strop de ironie
Pentru singurul său interviu acordat față în față de când acea imagine l-a transformat într-o curiozitate internațională, Pedro a apărut în fața camerelor AP la el acasă aproape la fel ca în acea duminică: purtând o pălărie fedora, o vestă Yves Saint Laurent împrumutată de la tatăl său, o jachetă aleasă de mama sa, o cravată îngrijită, pantaloni Tommy Hilfiger și un ceas rusesc restaurat, uzat de război, descrie AP întâlnirea cu adolescentul de 15 ani.
De aproape un an adoptase stilul inspirat din anii ’40, influențat de eroii literari Sherlock Holmes și Hercule Poirot.
„Îmi place să fiu elegant. Merg la școală îmbrăcat așa”, spune el. În fotografia care a făcut înconjurul lumii purta o vestă Yves Saint Laurent a tatălui său, o jachetă aleasă de mama sa și o fedora înclinată „în omagiu pentru Jean Moulin”, eroul Rezistenței Franceze.
Mama lui, Félicité Garzon Delvaux, fiica unui curator de muzeu, l-a învățat să privească arta ca pe o formă de viață.
„Arta și muzeele sunt spații vii. Viața fără artă nu este viață”, afirmă ea.
Astăzi, „omul Fedora” speră ca notorietatea să-i deschidă noi drumuri: „Aștept să mă contacteze pentru filme”, glumește el. „Voi continua să mă îmbrac așa. E stilul meu.”


































