Avionul din Kazahstan, doborât de ruși? Ultimele cuvinte ale pilotului: „Am pierdut controlul”
Imagini video cu un avion al companiei Azerbaijan Airlines, care s-a prăbușit provocând moartea a 38 de persoane, arată găuri suspecte în fuselaj, alimentând speculații că aeronava ar fi fost doborâtă de forțele rusești.
Avionul a dispărut de pe radare, apoi a reapărut
Zborul, care avea ca destinație orașul Groznîi din Rusia și a decolat din Baku, capitala Azerbaidjanului, s-a prăbușit ieri dimineață în apropiere de Aktau, în vestul Kazahstanului. La bord se aflau 67 de pasageri și cinci membri ai echipajului.
Potrivit datelor de pe Flight Radar 24, avionul zbura deasupra republicii Daghestan, pe coasta Mării Caspice, înainte de a dispărea complet de pe radare. Acest lucru sugerează că ar fi putut intra în raza de acțiune a sistemelor de apărare aeriană din Rusia, relatează publicația britanică Daily Mail.
A fost raportat un impact, înainte de prăbușire
Aproximativ o oră mai târziu, avionul a reapărut în afara traseului, zburând la o altitudine joasă deasupra apei, în apropierea vestului Kazahstanului, înainte de a se prăbuși.
Înainte de tragedie, echipajul raportase un impact puternic asupra fuselajului. Aceștia au presupus inițial că aeronava a lovit un stol de păsări, însă ulterior s-a raportat că ar fi fost vorba despre explozia unui rezervor de oxigen, utilizat pentru alimentarea cabinei în caz de depresurizare.
Această presupusă depresurizare bruscă a cilindrului ar fi cauzat daune semnificative fuselajului, ducând la „fragmentarea” acestuia.
Cu toate acestea, noile imagini care arată găuri mari în partea laterală a epavei au ridicat întrebări cu privire la posibilitatea ca un stol de păsări sau un rezervor de oxigen explodat să fi cauzat prăbușirea avionului.
Există speculații că apărarea aeriană rusă ar putea fi responsabilă pentru accident, deoarece „acele găuri nu pot fi cauzate de păsări”. Avionul de tip Embraer ar fi fost, cel mai probabil, țintit în mod eronat, fiind confundat cu o dronă ucraineană, de o rachetă sol-aer Pantsir-S1 lansată din districtul Naursky din Cecenia, conform Euronews.
Deteriorările aparent cauzate de șrapnel, observate pe partea din spate intactă a avionului prăbușit la Aktau, în Kazahstan, par să susțină această ipoteză. Relatările pasagerilor supraviețuitori, care au menționat o explozie produsă în exteriorul avionului, sunt de asemenea în concordanță cu această teorie.
În momentul incidentului, aeronava se pregătea să aterizeze conform programului în Groznîi, capitala Ceceniei. Această regiune rusă, condusă de Ramzan Kadîrov, un aliat apropiat al lui Vladimir Putin, a fost vizată frecvent de atacuri ucrainene în ultimele săptămâni.
Forțele lui Kadyrov sunt cele suspectate că au lansat o rachetă Pantsir-S1 asupra avionului.
Ultimele cuvinte ale pilotului, înainte de prăbușire
O parte din transcrierea comunicărilor presupuse între piloți și controlul traficului aerian sugerează un eveniment catastrofic, pe care echipajul l-a considerat a fi o coliziune cu un stol de păsări.
„Nu pot executa, am pierdut controlul!” - acesta este ultimul mesaj al pilotului avionului companiei Azerbaijan Airlines. Având dificultăți în a controla avionul cu 67 de persoane la bord, piloții au cerut ajutor de urgență, îndreptându-se spre mai multe aeroporturi din trei țări: Rusia, Azerbaidjan și Kazahstan.
La ora 8:12, echipajul a raportat „ambele GPS-uri nefuncționale” și a cerut ajutor pentru a fi „direcționați” înapoi spre aeroportul de decolare din Baku, evident după închiderea bruscă a aeroportului din Groznîi.
La ora 8:16, unul dintre piloți a spus: „Avem o defecțiune a controlului, impact cu o pasăre în cockpit. Impact cu o pasăre în cockpit (indescifrabil)...”
Controlul la sol a răspuns: „AXY8243, te înțeleg, ce fel de ajutor ai nevoie?” Căpitanul a indicat că dorește să se întoarcă la aeroportul său de origine, Baku.
Dar la ora 8:17, pilotul a anunțat că „se îndreaptă către Mineralnye Vody” – un aeroport din sudul Rusiei.
Controlul la sol i-a spus să „execute o orbită la stânga”, dar răspunsul din cabina de zbor a fost: „Nu pot executa, controlul este pierdut.”
La ora 8:19, unul dintre piloți a declarat: „Nu pot menține 150, avem presiune mare în cabină.”
Pasagerii și-au luat rămas-bun prin ultimele apeluri video către cei dragi, înainte ca avionul să se prăbușească tragic.