Canalul Suez ar putea fi deblocat săptămâna viitoare. Ce eforturi supraomeneşti se fac pentru a aduce nava pe linia de plutire
Autorităţile egiptene au încercat să deblocheze Canalul Suez sâmbătă (27 martie), a anunţat firma japoneză care deţine nava care a rămas prinsă acolo, blocând circulaţia în ultimele trei zile. 10 bărci au fost trimise pentru a drena malurile şi fundul canalului.
UPDATE: Nava care blochează Canalul Suez de cinci zile a fost mișcată puțin sâmbătă, dar nu se știe exact când va putea fi adusă pe linia de plutire. Unii experţi cred că nava ar putea fi deblocată la începutul săptămânii viitoare. Este nevoie de degajarea a cel puțin 20 de mii de metri cubi de pământ și nisip, pentru a debloca cargoul uriaș, lung de 400 de metri și greu de peste 200 de mii de tone.
Preşedintele companiei Shoei Kisen a declarat, confrorm BBC, că nava Ever Given ar putea să fie scoasă de pe Canal chiar sămbătă seara, ora Japoniei. El a mai adăugat că nava nu a luat apă şi poarte porni la drum din nou imediat ce este deblocată. Asta în ciuda eforturilor de vineri de a elibera Canalul.
Şi SUA şi-a oferit ajutorul pentru a debloca Canalul. "Ne-am oferit să ajutăm Egiptul, suntem pregătiţi să facem acest lucru şi vom examina orice solicitare specifică pe care o primim. Continuăm să supraveghem şi să evaluăm situaţia, dar în acest moment nu avem nimic de adăugat în ceea ce priveşte un ajutor specific ", a spus purtătorul de cuvânt al Comandamentului Central al Armatei SUA (CENTCOM), comandantul Bill Urban.
Potrivit unui responsabil militar american care a solicitat anonimatul, Statele Unite au propus autorităţilor egiptene să trimită la locul incidentului o echipă de experţi ai US Navy.
Canalul Suez, cea mai scrută rută care leagă Asia de Europa
Nava Ever Given a rămas blocată în Canalul Suez joi, din cauza rafalelor puternice de vânt. Aceasta are 400 de metri lungime şi are în jur de 20.000 de containere la bord. De atunci peste 200 de nave nu au putut trece, dintre care 30 petroliere. Situaţia a dus deja la creşterea preţului petrolului, iar experţii au avertizat că timpul de livrare a produselor va creşte în jurul lumii. Ei au mai avertizat că întreaga operaţiune ar putea dura săptămâni.
În jur de 12% din mărfurile globale trec prin Canalul Suez, care leagă Marea Mediterană de Marea Roşie şi face legătura între Asia şi Europa. O rută alternativă, care trece pe la Capul Bunei Speranţe, din sudul Africii, ar dura două săptămâni.