Uite ce să nu faci într-un avion să nu fii confundat cu un terorist
Administraţia pentru Securitatea Transporturilor (TSA) din SUA angajează ofiţeri formaţi special pentru a urmări comportamentul pasagerilor companiilor aeriene pentru a depista semne suspecte care să sugereze că ar fi terorişti, arată un document confidenţial al TSA obţinut de site-ul The Intercept.
Foiala, mormăitul, palmele umede sunt cotate cu un punct. Aroganţa, privirea pătrunzătoare şi postura rigidă sunt cotate cu două puncte. Lista cu aceste comportamente face parte parte din controversatul program al Administraţiei pentru Siguranţa Transporturilor (TSA) de identificare a unor potenţiali terorişti pe baza comportamentelor care ar putea sugera stres sau disimulare şi este cunoscută ca Verificarea Pasagerilor prin Tehnici de Observare (SPOT), scrie Mediafax. Programul foloseşte ofiţeri antrenaţi special care urmăresc şi interacţionează cu pasagerii.
Documentul nu este secretizat, dar a fost păstrat cu mare atenţie de TSA şi nu a fost publicat până în prezent. O copie a acestuia a fost oferită The Intercept de o sursă îngrijorată de calitatea programului. Criteriile se întind de la aspecte evidente, precum "pare să se ascundă", cotat cu trei puncte, până la unele dubioase precum mişcarea mărului lui Adam. Mulţi indicatori, precum "tremuratul" şi "sosirea târzie la îmbarcare" par să confirme acuzaţiile potrivit cărora programul alege semne şi emoţii comune multor persoane care zboară cu avionul. Un purtător de cuvânt al TSA a refuzat să comenteze aceste criterii. "Analiza comportamentală, care este doar un element al eforturilor TSA de a reduce ameninţările la adresa călătoriilor publice, este vitală pentru abordarea multinivel a TSA de a descuraja, detecta şi împiedica persoanele care reprezintă o ameninţare pentru aviaţie", a declarat purtătorul de cuvânt într-o declaraţie transmisă pe e-mail.
Programul nu se bucură de susținere
De la introducerea sa în 2007, programul SPOT a generat o controversă din cauza lipsei de sprijin. În 2013, Government Accountability Office, aripa nepartizană a Congresului care se ocupă de investigaţii şi audit, a descoperit că nu există dovezi care să susţină ideea că "indicatorii comportamentali ... pot fi folosiţi pentru identificarea persoanelor care ar putea reprezenta un risc pentru siguranţa aviaţiei". După analizarea a sute de studii ştiinţifice, GAO a conchis că "abilitatea umană de a identifica în mod corect comportamentul ascuns pe baza unor indicatori comportamentali" este la fel de eficientă ca descoperirea întâmplătoare a unui astfel de comportament.
În pofida acestor îngrijorări, TSA a antrenat şi mobilizat sute de ofiţeri de analiză comportamentală, iar programul a costat peste 900 de milioane de dolari de la demararea lui în 2007, potrivit GAO.
Lista de 92 de puncte este împărţită în diverse categorii, care sunt punctate fiecare. Aceste categorii includ o "observare şi analiză comportamentală" preliminare, după care acei pasageri aleşi pentru verificări suplimentare sunt punctaţi pe baza altor două categorii: dacă au "obiecte neobişnuite", precum almanahuri şi "numeroase cartele telefonice preplătite sau telefoane mobile" şi cei care manifestă "semne că ascund ceva", cum ar fi "acoperirea gurii cu mâna atunci când vorbesc" sau "clipirea rapidă". Sunt şi puncte care pot fi deduse din scorul total, pe baza observaţiilor care îl fac pe călător mai puţin probabil să fie terorist, în ochii TSA. De exemplu, în cazul cuplurilor "aparent" căsătorite, dacă ambii parteneri au peste 55 de ani, li se deduc două puncte din scor. Femeilor cu vârste peste 55 de ani li se deduce un punct, în timp ce bărbaţii beneficiază de acelaşi tratament dacă au peste 65 de ani.
Un manager al programului SPOT: "E o porcărie!"
Un fost manager în acest program a declarat sub acoperirea anonimatului că indicatorii SPOT sunt folosiţi de agenţiile de securitate pentru a justifica oprirea oricărei persoane pe care ofiţerii o consideră suspectă, mai degrabă decât să acţioneze ca o listă de indicatori specifici. "Documentul SPOT a fost conceput astfel încât teoretic orice pasager manifestă comportamente multiple cărora li se pot atribui o semnificaţie în documentul SPOT", a declarat el. Un alt fost manager al programului a declarat pentru The Intercept că acesta suferă de lipsa unor fundamente ştiinţifice şi de inconsistenţă, fiecare aeroport antrenându-şi ofiţerii diferit. "Programul SPOT este o porcărie", a declarat el.