Iovan pilota «avionul morţii» pentru 2.000 de lei pe lună
Fără el, printre brazii înecaţi în ceaţă din Apuseni, ar fi fost şapte cruci. Adrian Iovan (55 de ani) a făcut, luni, ca experienţa celor 16.000 de ore de zbor din carieră să nu fi fost în zadar. A murit încercând să salveze şase oameni plecaţi, la rândul lor, să dea singura şansă unei bolnave. Pilotul acceptase misiunea din pasiune, dar şi presat de greutăţile financiare.
La experienţa lui şi la miile de zboruri în care şi-a riscat viaţa, ajunsese să trăiască dintr-o pensie mult sub ceea ce i s-ar fi cuvenit. În 2011, Iovan primea o lovitură financiară grea: pensia i-a fost micşorată cu aproape 85%, ajungând la circa 2.000 de lei. Mult peste cheltuielile pe care le avea, mai ales că luase un credit substanţial de la bancă.
„Îl cunosc din 1987, parcă nu-mi vine să cred că nu mai este... Ştiu că a avut probleme mari în ultimii ani. A făcut un împrumut mare la câteva bănci, însă nu şi-a mai putut plăti ratele. A vândut o maşină ca să scape de câteva, însă nu a fost de-ajuns. Şi-a scos casa la vânzare. Mai mulţi foşti colegi de la Asociaţia Naţională a Pensionarilor din Aviaţie aveau aceeaşi problemă", ne-a povestit un apropiat de-al lui Iovan.
Luni, 20 ianuarie 2014- Salvatorii ajunși la locul dezastrului au găsit trupul neînsufleţit al lui Adrian Iovan, prins între fiarele epavei
Ca să-şi mai acopere din "găuri", Adrian Iovan acceptase, contra unui salariu de 2.000 de lei, să lucreze la Şcoala Superioară de Aviaţie, unde era instructor pentru viitorii piloţi, dar şi efectua curse. Private sau umanitare, pentru transplanturi de organe, aşa cum a fost cel din fatidica zi de 20 ianuarie. Nimeni n-ar fi crezut că va fi ultima zi din viaţa lui. Nici vecinii, nici fosta soţie, nici Albert, fiul lui de şapte ani pe care-l iubea ca pe ochii din cap, nici sufleţelul cu ochi blânzi pe care- l luase acasă în urmă cu trei luni.
Marţi, 21 ianuarie 2014- La vila din Otopeni a pilotului au fost aprinse lumânări. Căţelul Max își așteaptă, trist, stăpânul care nu va mai veni niciodată
Reporterii Click! au mers ieri la locuinţa pilotului Adrian Iovan. Prin curte, se plimba trist Max. Nu ştie că stăpânul său nu se va mai întoarce acasă. La fiecare foşnet tresare şi se apropie de poartă în speranţa că-l va zări pe cel cu care în urmă cu două zile se juca prin curtea casei. La nr. 48, pe o străduţă îngustă de la marginea Otopeniului, nu se va mai întoarce însă nimeni. Timpul parcă a „îngheţat". Pe clopoţelul de lângă uşă, care altădată anunţa vizitele prietenelor, veghează un înger micuţ de fier. Felinarele au rămas aprinse, brazii mai păstrează încă instalaţiile luminoase, iar pe un balansoar din faţa reşedinţei stă zgribulit şi înfometat un căţeluş alb, din rasa golden retrivier. Câteva candele aprinse în faţa porţii întregesc tabloul dezolant.
„Nu-mi vine să cred. L-am văzut chiar luni, înainte să plece. M-a salutat cum o făcea de patru ani şi i-am urat «Drum bun!». Era un om excepţional. Trăia pentru zbor! Când vedea un avion îşi vedea viaţa. Astă-vară stătea în curtea casei şi vorbea cu atâta pasiune de avionele care brăzdau cerul, iar acum s-a dus... nu mai e", ne-a spus Andrei Onciu, vecinul pilotului. Pentru bărbat, şocul a fost dublu. În avion se afla şi doctorul Radu Zamfir, care la 5 decembrie 2013 i-a schimbat viaţa.
„Medicul ăsta mi-a redat sănătatea. M-a operat luna trecută şi acum sunt ca nou", ne-a spus bărbatul, care se lupta cu o hernie inghinală. Acelaşi vecin mai spune că Iovan era foarte deprimat în ultimul timp şi se plângea mereu că nu face faţă cheltuielilor, din cauza pensiei mici.
30 de ani de zbor
Adrian Iovan a fost unul dintre cei mai experimentaţi piloţi din România. Cu o experienţă de 30 de ani, Iovan a lucrat pentru companiile Tarom şi Blue Air. De-a lungul vremii a pilotat IL 18, AN 24, BN 2, dar şi uriaşele Boeing-uri 737. Avea la activ 16.000 de ore de zbor şi licenţele în termen de valabilitate. După ce s-a pensionat, a devenit pilot-instructor al Şcolii Superioare de Aviaţie. Nu a stat departe nici de pasiunea lui, şi efectua în continuare numeroase curse private sau în scopuri umanitare.
A fost căsătorit de două ori şi are doi copii
Adrian Iovan (55 de ani) a fost căsătorit de două ori, dar a sfârşit singur. În decembrie 2013, într-un interviu pentru Click!, pilotul recunoştea că "nu s-a lipit nici o femeie de el" şi că şi-ar dori alături un suflet tandru.
Adrian și Romaniţa Iovan au fost o familie fericită până în 2008
Pilotul a fost un tată model pentru fiul său, Albert
Cu Valeria Grigore, femeia care a lucrat în acelaşi domeniu, al aviaţiei, căsnicia a durat 22 de ani. Ei au o fiică, Irina, stabilită în Franţa. Pe Romaniţa Iovan (49 de ani) a cunoscut-o, în 2003, în avionul pe care îl pilota, iar după câteva luni a cerut-o de nevastă. Romaniţa l-a născut pe Albert (7 ani), iar în 2008 a divorţat de pilot. Cel mai probabil, relaţia dintre ei a avut enorm de suferit după un episod tragic.
La 5 octombrie 2005, Adrian Iovan a împușcat mortal un bărbat care intrase în casa lui și a Romaniței Iovan din cartierul bucureştean Primăverii, pentru a-i jefui. Pilotul a luat o armă de vânătoare, calibrul 12 mm, pe care o deţinea în mod legal, şi l-a împuşcat pe hoţ. Adrian Iovan a fost achitat, judecătorii considerând că se afla în legitimă apărare. După divorţul de Romaniţa, Iovan a bifat multe aventuri, dar a avut şi o relaţie serioasă cu doctoriţa Mihaela Steriu.
378 de oameni au murit la bordul lui BN2 Islander
5 întrebări în cazul tragediei din munţi
Romanița Iovan: «Am avut de multe ori sentimentul că am trăit ceva»
Avocatul lui Adrian Iovan: «Autorităţile vor spune că nu au greşit nimic»