«N-avem zăpadă câtă poate înghiţi FĂLCOSUL»
Are motor de tanc, scoate fum ca o locomotivă şi zgomot cât o autobază întreagă. I se spune „Fălcosul” şi este cel mare utilaj de deszăpezire din România.
Casa lui este într-un garaj aflat la câţiva kilometri de Bucureşti, unde aşteaptă o zăpadă adevărată. Nu a mai lucrat din 2005 pentru că are nevoie de nămeţi de cel puţin un metru jumătate înălţime pentru a fi eficient.
Când porneşte, scoate fum ca o locomotivă cu aburi, iar zgomotul produs te face să îţi astupi urechile.
„Nu avem zăpadă câtă poate înghiţi maşina asta. Este rusească şi o avem din 1968. Pentru a o porni, folosim şase baterii mari, de camion. Are două motoare: unul normal, pentru deplasare, şi unul de tanc, cu 8 cilindri în V, pentru a înainta prin nămeţi. În total, consumă pe oră cam 50 de litri de benzină. Este deservită de doi oameni pentru că are două seturi de comenzi", povesteşte Marin Croitoru unul dintre cei doi oameni care are grijă de „Fălcosul".
Are două motoare
Maşina a fost fabricată în 1968. Motorul de camion, folosit pentru deplasare, consumă 25 de litri la 100 de km, iar cel de tanc care propulsează frezele pentru îndepărtarea zăpezii are nevoie de 50 de litri de benzină pe oră. În total cele două motoare produc aproape 9.000 cmc.
Cea mai grea misiune
Ultima oară a ieşit la deszăpezire în 2005 când a acţionat pe DN 1 şi pe Autostrada Soarelui.
Utilajul e singura speranţă a şoferilor când DN1 este acoperit de nămeţi
„A fost ca în filme. Am luptat zi şi noapte cu nămeţii şi am fost primii care am ajuns la capătul autostrăzii după o săptămână. Erau troiene de 3 metri şi, când intram în ele, ziceai că suntem spărgător de gheaţă", îşi aduce aminte mecanicul Marin Croitoru.
Deszăpezirea Autostrăzii Soarelui, în 2005, a durat o săptămână