4 motive pentru care n-a fost lansat monitorul preţurilor
O idee bună nu se pune în practică uşor. Monitorul preţurilor la alimente, care permite românilor să afle cât costă fiecare produs înainte de a pleca la cumpărături, nu a putut fi lansat la 1 martie. Click! îţi spune care sunt motivele.
Să ştii cât te costă lista de cumpărături înainte de a pleca la supermarket şi să ai posibilitatea să alegi, de la distanţă, magazinul de unde te aprovizionezi mai avantajos – iată un vis care e departe de a deveni realitate. Platforma online de comparat preţuri, propusă de Consiliul Concurenţei, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC), nu a putut fi lansată la 1 martie din mai multe motive.
Supermarketurile nu vor
Reprezentanţii marilor magazine se opun acestui proiect, întrucât acesta nu va avea efectul dorit pentru consumator. „Un astfel de sistem va fi foarte greu de utilizat de o gospodină din Titan care nu navighează permanent online şi are la dispoziţie doar mijloacele de transport în comun (costul transportului ar putea depăşi avantajul preţului redus)”, declara Delia Nica, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. „Acum se lucrează la un proiect de act normativ care îi va obliga să facă parte din acest proiect”, spune, în replică, preşedintele APC România, Costel Stanciu. Temerea supermarketurilor ar putea fi că acest instrument le-ar obliga să reducă preţurile pentru a ţine pasul cu concurenţa şi pentru a-şi păstra clienţii.
Proiectul nu are finanţare
Deşi iniţial se dorea implementarea unui proiect de probă, în Bucureşti, cele trei instituţii vor ca monitorul preţurilor să fie accesibil tuturor românilor. Dacă la început iniţiatorii se bazau pe fonduri guvernamentale de 80.000 de euro, acum costurile necesare extinderii la nivel naţional se apropie de un milion de euro. Banii, imposibil de alocat de la buget, vor fi atraşi din fondurile europene nerambursabile alocate României.
E nevoie de mai mult timp
Termenul lansat la sfârşitul anului trecut pentru demararea proiectului, 1 martie 2015, s-a dovedit nerealist. Cei care se ocupă de proiect au nevoie de mai mult timp pentru culegerea datelor din teren şi pentru discuţii faţă în faţă cu reprezentanţii fiecărui magazin. Se estimează că, în primă fază, consumatorii vor avea acces la preţurile afişate de 1.400 de agenţi economici din localităţile reşedinţă de judeţ din toată ţara.
Care sunt produsele?
Nu toate produsele de la raft se vor regăsi pe platforma online. Oficialii Consiliului Concurenţei (CC) spun că vor fi monitorizate zilnic, săptămânal sau lunar acele produse pe care românii le consumă frecvent, care fac parte din „coşul zilnic”. Deocamdată nu există o listă, însă se lucrează la ea. „Un supermarket poate avea între 25.000 şi 45.000 de coduri diferite. Din acestea, mai puţin de 20% sunt produse pe care o familie le cumpără cu regularitate, pe o bază zilnică/săptămânală/lunară”, a spus preşedintele CC, Bogdan Chiţoiu, citat de retail-fmcg.ro.