41 de ani de la inaugurarea primului tronson al metroului, între stațiile Timpuri Noi și Semănătoarea. In cât timp a fost construit
Pe 16 noiembrie 1979 pleca din stație primul metrou bucureștean care transporta călători. Se întâmpla din stația Semănătoarea iar garniturile circulau doar șase stații, până la Timpuri Noi. Puțini știu însă că până pe 19 decembrie, trenurile de metrou au circulat în probe deși transportau călători. Totul la ordinul lui Ceaușescu care nu a vrut să inaugureze oficial magistrala până când nu a fost sigur că nu se va întâmpla nimic.
In februarie 1975, s-a înființat Intreprinderea Metroul Bucuresti (azi Metroul SA), care avea rolul de constructor al întregii rețele de transport. Lucrările la prima magistrală a metroului au început pe 20 septembrie 1975. Până la Revoluție, în 14 ani au fost construite 28 de stații pe trei magistrale în timp ce singura magistrală construită de la cap la coadă după 1989 a fost gata în nouă ani. Este vorba de Magistrala V de metrou, Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor (PS Opera), inclusiv Valea Ialomiţei, care are aproape șapte kilometri lungime şi este compusă din 10 staţii de metrou şi un depou (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2).
Primele șase stații au fost construite în patru ani
”Ritmul de constructie în această primă etapă a fost de 2 km pe an, iar ulterior acesta s-a dublat și a fost menținut până la încheierea lucrărilor. Data de 16 noiembrie 1979 marcheaza începerea exploatării metroului din București. In acea zi, din Depoul Ciurel pleca spre statia Semănătoarea (azi Petrache Poenaru) primul tren de metrou care, de la peron, a primit primii călători ai metroului. Pe parcursul celor 8,1 km, cât măsura primul tronson al Magistralei I, erau șase stații – Semanatoarea, Grozavesti, Eroilor, Izvor, Piata Unirii, Timpuri Noi – plus un depou. Până la data de 19 decembrie 1979, când a fost oficial tăiată panglica de inaugurare a metroului, acesta a circulat cu călători, fiind singurul metrou din lume, care, în perioada de probe a funcționat in acest mod”, se arată în cartea lui Ilie Tănăsache despre istoria metroului românesc.
Când a fost terminată magistrala I
Potrivit aceleiași surse, în decembrie 1981, a fost pus în funcțiune cel de-al doilea tronson al metroului, cuprins între Uzinele Timpuri Noi si Republica (9,2 km, 6 statii). Incepând din august 1983, trenurile de metrou au inceput să circule și pe cel de-al treilea tronson de metrou în lungime de 8,2 km, cu patru stații, cuprins între Eroilor și Industriilor (azi Preciziei). Prin acest ultim tronson, Magistrala I era terminată, astfel, că s-a trecut la executarea liniei de legătura cu Gara de Nord, precum și a Magistralelor II si III de metrou.
Ce alte magistrale de metrou au fost terminate până în Revoluție
In ianuarie 1986, primele două tronsoane ale Magistralei II de metrou cuprinse între Piața Unirii si Depoul IMGB (azi Berceni) erau puse in funcțiune (10,4 km, 7 statii). In octombrie, ultimele două tronsoane ale Magistralei II. cuprinse între stațiile Piața Unirii și Pipera, în lungime de 8,5 km, cu 5 stații erau date în exploatare. In august 1989, Magistrala III cuprinsă între stațiile Gara de Nord și Dristor 2 (7,8 km, 6 statii) era pusă în exploatare.
Citiți și