45 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului! 7 curiozități despre cel mai spectaculos traseu din România

Ultima actualizare:

    Transfăgărașanul a fost considerat de către realizatorii emisiunii „Top Gear” drept cea mai spectaculoasă șosea alpină din lumeFoto:Shutterstock
Transfăgărașanul a fost considerat de către realizatorii emisiunii „Top Gear” drept cea mai spectaculoasă șosea alpină din lumeFoto:Shutterstock

Acum 45 de ani, la data 20 septembrie 1974 a fost inaugurat drumul naţional Transfăgărăşan, ca o cale de comunicare între Muntenia şi Ardeal, i se mai spune “drumul dintre nori”. Construit între 1970 şi 1974, cu prețul vieții a zeci, poate sute de muncitori, Transfăgărășanul a fost caracterizat în 2009, de Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii celebrei emisiuni Top Gear, drept “cel mai spectaculos drum din lume”.

Ideea construirii acestui drum i-a aparţinut lui Nicolae Ceauşescu care a vrut să asigure un drum strategic peste munţi,  folosit îndeosebi de militari. Ca urmare a invaziei Cehoslovaciei de către trupele sovietice, în august 1968, România era o ţintă în vizorul Armatei Roşii. Până la construcţia acestuia, Munţii Făgăraş nu puteau fi trecuţi,  în acea zonă, nici măcar folosind calul. La construirea lui au fost folosiţi tinerii înrolaţi obligatoriu în armată la 18 ani, constructorii civili şi militarii, ţăranii şi intelectualii, mulţi dintre cei din urmă ce proveneau din închisorile comuniste. Alături de militari a fost folosită şi forţa de lucru a sute de muncitori aduşi din diverse zone ale ţării. Aceştia erau atraşi cu salarii foarte mari pentru acele vremuri, circa 6.000 de lei pe lună. Potrivit povestirilor locului, minerii care se ocupau cu montarea explozibilului se ţineau unii de alţii, câte 20 – 30, pentru a nu fi luaţi de vijelie şi aruncaţi în prăpastie.

O parte dintre cei care au construit “drumul dintre nori” au murit în prăpăstiile adânci ale Munţilor Făgăraş. Oficial au fost raportaţi zeci de morţi, neoficial au fost de ordinul sutelor. Lucrările propriu-zise au început în 10 martie 1970, șoseaua fiind gata în 20 septembrie 1974.Trei milioane de tone de rocă au fost dislocate cu ajutorul a şase mii de tone de dinamită. Un arsenal ca pentru război, ce a făcut posibil acest drum dus până la altitudinea de 2.042 de metri şi şerpuit peste 830 podeţe şi 27 viaducte. Aproape 5 ani bubuiturile dinamitelor au răsunat în munţi, odată cu târnăcoapele care nu se opreau nici iarna. S-a lucrat, de fapt, non-stop, indiferent de anotimp, câte 3 schimburi pe zi. Transfăgărăşanul n-a însemnat însă doar săparea drumului în stâncă. Cele mai multe dintre lucrări au avut ca obiectiv consolidarea versanţilor, realizarea de terasamente şi podeţe pentru direcţionarea apei de pe versanţi, betonări şi asfaltări, ultimele, întinse ca durată până în 1980. Șoseaua începe în comuna Bascov, judeţul Argeş de lângă oraşul Piteşti, în direcţia oraşului Curtea de Argeş şi se termină la intersecţia cu drumul DN1 între Sibiu şi Braşov, în apropierea comunei Cârţişoara, având o lungime de 151 km, dintre care 91 de kilometri traversează zona montană.

„Șoseaua dintre nori”, aici așa cum arăta la inaugurare, în 1974, ar fi trebuit să poarte numele lui Nicolae Ceaușescu, dar acesta s-a opus
„Șoseaua dintre nori”, aici așa cum arăta la inaugurare, în 1974, ar fi trebuit să poarte numele lui Nicolae Ceaușescu, dar acesta s-a opus

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Charlene și Albert de Monaco GettyImages 2162706103 jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
saguna jpg
reumatism jpg
bani euro pixabay jpg
mihaela bilic instagram jpg
brad craciun jpg
dan marin roveolutie webp
spitalul stomatologic jpeg 2 jpeg
Lucrări la Palatul de Justiție din Deva. Secolul al XIX-lea, Foto: arhiva personală dr. Lucian Ștefan
image
actualitate.net
image
actualitate.net