Biciclete ca afară, furate ca în Bucureşti
Cu toţii vrem o ţară ca afară, dar e tot mai clar că puţini ştim exact ce presupune asta. Dacă aţi râmnit la un Bucureşti verde, mai puţin poluat şi sufocat de maşini, în care bicicletele să fie câtă frunză şi iarbă, mai trebuie să aşteptaţi. Sistemul îl avem, ne mai lipsesc oamenii care să ştie cum să-l folosească.
Nişte băieţi care încă mai cred că România poate să copieze cu success modele urbane din ţările mult mai civilizate au adus de curând şi în capitala noastră sistemul de Smart Bike Sharing. Practic, acesta nu este altceva decât un mijloc prin care oamenii au la dispoziţie spre închiriere ocazională biciclete dockless utilizabile ușor și rapid, la orice oră, din aproape orice loc din București și împrejurimi. Se face prin intermediul unei aplicaţii instalate pe telefon, Ape Rider, iar iniţiativa susține traficul alternativ și protejează mediul înconjurător prin combaterea poluării. Sună excelent, nu? Desigur, doar că problemele abia aici încep.
Cum să faci să pui la liber pe străzile din Bucureşti 2000 de biciclete şi ele să rămână nefurate, nedistruse şi în stare pefectă de funcţionare pentru următorul client? Ei bine, deocamdată nu se poate pentru că România nu e Danemarca, şi nici Bucureştiul nu e Copenhaga. Iar reprezentanţii companiei care a implementat proiectul nu ştiu ce să mai facă pentru ca bicicletele lor Pegas să nu mai fie victime constante. “Din păcate, mulţi nu înţeleg despre ce e vorba şi întâmpinăm mari probleme cu furturile, distrugerile sau folosirea necorespunzătoare. Am văzut, de exemplu, trei oameni cocoţaţi pe o bicicletă. Au fost biciclete agăţate în pom. Am pescuit una din Cişmigiu.
Una era închisă de un preot în biserică şi nu recunoştea în ruptul capului că a luat-o. Am prins un taximetrist care fugea cu ea în porbagaj. Am găsit biciclete vopsite în toate culorile deşi designul cadrului Pegas îţi sare în ochi de la 100 de metri şi nu-l poţi camufla. Zilele trecute a venit o mamă cu un adolescent care furase două biciclete. Fusese timis în arest 30 de zile şi ne implora să-l iertam. N-am făcut-o”, ne-a spus Andrei Botescu, reprezentantul firmei.
Funcţionează cu GPS şi eşti prins imediat
Bicicletele pot fi utilizate simplu, descărcând aplicația ApeRider, plătind taxa de activare de 20 lei, cu ajutorul cardului personal, scanând QR codul și deblocând bicicleta. Trebuie sa te asiguri ca ai serviciul de date, Bluetooth si locaţia active. La finalul cursei bicicleta se blochează manual, printr-un antifurt aflat pe roata din spate, şi se lasă într-una din parcările virtual indicate pe hartă. Pentru securitatea bicicletelor, acestea vin echipate cu GPS integrat, lucru care ajută localizarea lor în timp real oriunde.