Ca în «Star Wars»: planeta cu doi Sori găsită de telescopul spaţial Kepler

simeon stalpnicul png

O planetă de mărimea lui Saturn cu doi Sori a fost descoperită de către telescopul spaţial Kepler la 200 ani lumina faţă de Pământ. Kepler a reuşit să surprindă planeta chiar în momentele în care aceasta trecea prin faţa celor două stele.

Că în Univers ar putea, ba chiar ar fi normal, să existe planete care orbitează în jurul a două stele se bănuia de mult. Recent însă, pentru prima data a fost descoperită o astfel de planetă. Această interesantă descoperire a fost efectuată de către un grup de cercetători condus de americanul Laurance Doyle, de la SETI Institute. Grupul condus de Doyle a analizat date provenind de la telescopul spaţial Kepler (NASA). Rezultatul acestui studiu a fost publicat în prestigioasa revistă "Science".

Planeta, de mărimea lui Saturn a fost botezată Kepler-16b şi reprezintă primul exemplu clar identificat de o planetă care orbitează în jurul a două stele. Sistemul nostru Solar, cu o singură stea, Soarele, în jurul căreia orbitează planetele, este doar unul dintre exemplele de sisteme solare care există în Univers.

Kepler-16b se situează la circa 200 ani lumina faţă de noi, în Constelaţia Cygnus (sau Lebăda) şi a fost identificată în urmă studiului a mai bine de 150.000 de stele, în timp ce trecea prin faţă celor doi Sori care fac parte dintr-un sistem binar, deoarece în momentul trecerii prin faţă acestora a avut loc o eclipsă parţială a celor două stele, cu o variaţie a intensităţii luminoase, măsurată de telescopul Kepler.

Noua planetă descoperită este mai densă decât Saturn, şi orbitează în jurul celor două stele în circa 229 de zile, la o distanţă faţă de acestea de cîteva sute de milioane de kilometri, deci comparabilă cu cea a planetei Venus faţă de Soare. Stelele în jurul cărora orbitează au mase de 20% şi 69% cea a Soarelui. Faptul că cele două stele, numite Kepler-16A şi Kepler-16B, au mase mici faţă de cea a Soarelui duce la concluzia că, chiar dacă planeta Kepler-16b este relativ apropiată de cele două stele, temperatură la suprafaţa acesteia să fie foarte scăzută, fiind imposibilă existenţa apei în stare lichidă. Este deci improbabilă existenţa unor forme de viaţă, cel puţin asemănătoare cu cele pe care le cunoaştem.

Cercetătorii cred că Kepler-16B s-a format din acelaşi disc de gaz şi praf din care au luat naştere şi cele două stele.

Kepler-16b seamănă, oarecum, cu Tatooine, planetă de origine a familiei Skywalker din filmul "Star Wars", care aparţinea la rândul ei unui sistem solar cu doi sori. Sunt însă multe diferenţe între cele două planete: în timp ce Tatooine e o planetă locuită, cu condiţii de viaţă excelente, Kapler-1b este o planetă rece, care cu greu ar putea găzdui viaţă.

Cătălina Oana Curceanu este prim cercetător în domeniul fizicii particulelor elementare şi al fizicii nucleare, Laboratori Nazionali di Frascati, Instituto Nazionale di Fisica Nucleare (Roma, Italia) şi colaborator al Scientia.ro.

asistati social romania foto arhiva adevarul jpg