Câți kilometri de autostradă va câștiga România în 2025. Ce e sigur și ce e speranță
Anul 2025 promite să aducă progrese semnificative în infrastructura rutieră a României, începând cu livrarea a 157 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Aceste segmente includ proiecte esențiale, cum ar fi A7 Buzău-Focșani, DEx12 Albota-A1 și A1 Pitești-Curtea de Argeș. Dacă ritmul susținut de muncă și alinierea factorilor favorabili din 2024 continuă, numărul kilometrilor ar putea depăși pragul de 200, marcând al doilea an consecutiv cu asemenea performanță, transmite Asociația Proinfrastructura într-o postare pe Facebook.
Un an promițător pentru infrastructura rutieră
„Va fi un an bun în infrastructura rutieră chiar dacă va fi unul rău cu instabilitate politică, buget de stat găunos și tăieri de investiții. În 2025, prima dată în istoria sa, România are 157 kilometri de autostradă și drum expres care cu siguranță vor fi dați în trafic(...)
Dacă toate planetele se vor alinia neverosimil la fel ca în 2024, scenariul super-optimist ne duce la 243 km și minunile la 280 km, cu antreprenori care să se autodepășească (din nou), să lucreze cu toată forța pe sute de milioane de euro fără să fie plătiți cu lunile, cu birocrație rezolvată rapid de stat și vreme foarte secetoasă minim jumătate de an”, transmite Pro Infrastructura pe rețeaua socială.
Segmentul sigur pentru livrare în 2025 include 157,74 kilometri de infrastructură rutieră, cu termene de finalizare bine definite. Printre proiectele certe se numără:
- A7 Buzău-Focșani: Loturile 1 și 3, cu un total de 32,95 km, începând din februarie-martie.
- DEx12 Albota-A1: Restul de 12,3 km va fi gata în aprilie-mai.
- A1 Pitești-Curtea de Argeș: 15,35 km finalizați până în mai-iunie.
- A0 Sud și DEx4 Tureni: 22,92 km prevăzuți pentru livrare în vara anului.
Pe lângă aceste proiecte sigure, există șanse mari pentru finalizarea unor segmente suplimentare pe A7 Focșani-Bacău, cum ar fi cei 49,3 km dintre Bacău Nord și Roman Nord, care ar elimina blocajele majore de trafic.
Provocări și posibile întârzieri
Totuși, atingerea obiectivelor pentru 2025 este condiționată de mai mulți factori. Pe anumite tronsoane, precum A3 Zimbor-Poarta Sălajului și A8 dinspre Târgu Mureș, lucrările sunt afectate de condiții geotehnice dificile și finanțări nesigure.
De asemenea, lipsa unei autorizații pentru sectorul A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș pune sub semnul întrebării finalizarea acestuia în timp util.
Instabilitatea bugetară și politică poate limita capacitatea guvernului de a plăti constructorii la timp, ceea ce ar putea afecta ritmul proiectelor.
De asemenea, condițiile meteorologice joacă un rol crucial, un sezon ploios prelungit fiind capabil să perturbe planurile de construcții.
„Chiar dacă s-ar adeveri scenariul cel mai negru în țară, UMB tot va livra cel puțin 60,302 km pe A7, adică loturile 2 și 3 ale A7 Focșani-Bacău între Adjud Sud și Bacău Sud, din care Centura Adjud (Domnești-Adjudu Vechi) poate și trebuie să fie deschisă în iunie-iulie, restul (până) la sfârșitul anului. În noiembrie-decembrie așteptăm și A7 Buzău Vest-Buzău Est, 13,9 km (Nurol). Total CERTITUDINI: 157,74 kilometri”, continuă mesajul reprezentanților Asociației ProInfrastructura.
Indiferent de scenariul final, anul 2025 marchează un pas important pentru infrastructura rutieră a țării.
„Pe lângă segmentele sigure amintite în paragrafele anterioare, sunt ȘANSE MARI să primim una din variantele: a) 49,3 km între Bacău Nord (Săucești) și Roman Nord (Săbăoani) SAU b) 35,6 km între Focșani Nord și Adjud Sud (Domnești), segment extra-dificil cu 4 poduri-monstru pe intervalul Garoafa-Tișița. Evident, e posibilă și o combinație între cele două, fiind multe noduri pe traseul Focșani-Pașcani.
În opinia noastră, varianta optimă pentru cetățeni (oferă mai mulți kilometri, elimină traversarea orașelor Adjud și Roman, dopurile majore de pe traseu), relativ mai ușoară din punct de vedere tehnic și implicit mai sigură ca inaugurare este prima: autostradă continuă între Adjud Sud (Domnești) și Săbăoani (Roman Nord), iar capetele dinspre Focșani, respectiv Pașcani, să fie împinse în 2026.
În 2025 cei de la UMB au scadență și pe cei 10,77 kilometri pe DEx6 Galați-Brăila care pot fi gata în toamnă dacă se dorește asta. Așadar, în total, sunt ȘANSE MARI ca UMB să livreze încă 49,3 (A7) + 10,77 (DEx6) = 60,07 km SAU 35,6 (A7) + 10,77 (DEx6) = 46,37 km”.
Categoria „Minuni”
„La categoria MINUNI îi avem pe cei de la Erbașu de pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș. Termenul de execuție pe cei 26,35 km este de 18 luni și încă nu au autorizație de construire.
Un efort excepțional este posibil dar improbabil pe un sector cu multe necunoscute și complicații care a văzut prima lopată dată de Bechtel în urmă cu, atenție, 20 de ani și jumătate.
Tot o minune ar fi și cei 9,861 km de pe A1 Curtea de Argeș și Tigveni.
Austriecii de la Porr dau semnale că încearcă un record nemaivăzut, având termen martie 2027.
În 3 luni finalizează săpătura la tunel și vor să accelereze cămășuirea, dotările și finisajele.
O variantă ar fi concentrarea pe un fir, dar greu de crezut că:
1) vor reuși și
2) IGSU/DSU vor fi de acord cu inaugurarea unei singuri galerii, cu riscuri majore în caz de accident ori incendiu care necesită evacuare (...)
Acest an ar trebui să ne aducă și centurile rutiere de la Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic. Și drumul de legătură A1-DN69 la nord de Timișoara.
La final de 2024, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din țară a ajuns la 1269,87 kilometri aflați în exploatare. În 2025 ne vom apropia de borna 1500 sau chiar o putem depăși în visul unei nopți de iarnă”, conchid cei de la Pro Infrastructura.