Ce este Odovania, celebrată de ÎPS Teodosie pe post de a doua Înviere
ÎPS Teodosie a făcut multe valuri când a anunțat că va oficia o a doua slujbă de Înviere în noaptea de 26 spre 27 mai, pentru că oamenii nu au putut participa ”în comuniune deplină cu clerul la această slujbă” în aprilie, când creștinii ortodocși au celebrat Paștile. În realitate, miercuri este Odovania, Încheierea praznicului Învierii Domnului, când se slujesc din nou majoritatea rugăciunilor liturgice specifice sărbătorii pascale.
Arhiepiscopul Tomisului nu a ales întâmplător noaptea de 26 spre 27 mai pentru ceea ce toată lumea a numit a doua slujbă de Înviere. Miercuri, 27 mai, este Odovania (Încheierea) praznicului Învierii Domnului, când rânduiala slujbei prevede acelaşi început ca în noaptea Învierii. ÎPS Teodosie a insistat asupra acestui aspect, cu singura diferență că slujba a avut loc noaptea, și nu ziua.
”Vrem să fie în noaptea aceasta, când slujba este aşa cum scrie în carte, nu am inventat-o eu. Vreau să simţiţi că aţi avut parte de Înviere şi de Lumina Învierii. Este Lumina primită în Sâmbăta Mare de la Ierusalim. Iată, la sfârşitul sărbătorii Învierii nu se face altă slujbă decât cea care este prevăzută în carte, cum ne-a trimis şi Patriarhia la timpul cuvenit, cum se fac slujbele pe tot anul. Să ne ajute Dumnezeu să simţim fiorul Învierii lui Hristos pentru că Învierea ţine 40 de zile, chiar şi joi este Învierea Domnului”, a spus Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, conform News.ro.
Arhepiscopia Tomisului a adus drept justificare faptul că există dorinţe neîmplinite ale credincioşilor de a se împărtăşi la Liturghia Învierii din noaptea de Paşti şi de a duce, la casele lor, Lumina Învierii, ca pe un drum simbolic al urcuşului spre Înviere.
Citește și:
Cum a fost la cea de-a doua Înviere de la Constanța. ÎPS Teodosie, huiduit: ”Ești Satana”
A doua slujbă de Înviere de la Constanța va avea loc la noapte. Iată programul complet
Conform Wikipedia, Odovania sau încheierea unei sărbători este ultima zi în care aceasta mai este prăznuită în Biserică în cursul unui an liturgic. Cel mai adesea, ea vine să încheie o perioadă de prăznuire prelungită. În ziua în care se face odovania unui praznic, se slujesc din nou majoritatea cântărilor și rugăciunilor liturgice specifice sărbătorii respective.
Sfintele Paști și majoritatea sărbătorilor mari și mijlocii au Odovanie. Astfel, pentru Paști, Odovania se ține miercuri, înainte de Înălțare, după 38 de zile de prăznuire prelungită. Dupăprăznuirea sau prăznuirea prelungită este o perioadă de timp ce urmează unor mari sărbători ale anului bisericesc creștin. În viața liturgică, această prăznuire (sărbătorire) prelungită se reflectă în cântările și rugăciunile Bisericii, care păstrează tema sărbătorii până la încheierea praznicului, când se face Odovania.